میمون‌ دریایی، موجودی زنده اما محصولی ساختگی

به گزارش سیناپرس اصفهان، میمون‌های دریایی نژادی ترکیبی از میگوهای آب شور با عنوان آرتمیا ان وای اُ اس است که در سال 1957 توسط هارولد فون براونهات تولید شد.

میمون‌های دریایی در ابتدا با نام «زندگی فوری» به بازار عرضه و به‌ عنوان حیوانات خانگی جدید آکواریومی فروخته شد. روش دقیق چگونگی تولید این حیوانات خانگی به‌دلیل سوءاستفاده‌های تجاری پنهان مانده است.

بنابر وب‌سایت میمون‌های دریایی، انگیزۀ تولید این موجودات، از فروشگاه موادغذایی حیوانات خانگی ایجاد شد. وقتی فون براونهات مشاهده کرد که از میگوهای آب شور برای غذای ماهی‌ها استفاده می‌شود، دریافت که از میگو می‌توان برای اهداف بزرگ‌تری مانند آموزش جاذبه‌های طبیعت به کودکان استفاده کرد. همین امر باعث شد که او در آزمایشگاه خود راه‌هایی را برای حفظ میگوهای آب شور و سپس بازگرداندن آنها به زندگی بیابد.

 این موجودات که دم آنها از دور شبیه دم میمون است، از سخت‌پوستانی مشتق شده‌اند که دستخوش عمل «کریپتوبیوز» یا تعلیق حیات می‌شوند. بدان معنی که آنها می‌توانند در شرایط نامطلوب محیطی، وارد حالتی شبیه به مرگ شوند و تا زمان بهبود شرایط، به‌طور نامحدود در آن حالت معلق بمانند و پس از آن فعالیت حیاتی خود را از سر بگیرند.

ویژگی کریپتوبیوز، زیرکانه‌ترین ترفند میمون‌های دریایی است: وقتی یک بسته میمون دریایی می‌خرید، به‌نظر گردوغباری بی‌جان هستند. این گردوغبار که در واقع تخم‌مرغ‌های میگو هستند را می‌توان در مخزن آب تصفیه‌شده ریخت تا میمون‌های دریایی زنده شوند. طبق گفته انجمن میکروسکوپی آمریکا آنها طی چند هفته به‌طور پیوسته رشد و از رژیم غذایی مخمر و نوعی جلبک سبز تغذیه می‌کنند.

طبق مجله Evolutionary Biology، میمون‌های دریایی با یک چشم به دنیا می‌آیند و با بلوغ کامل، دو چشم دیگر آنها نیز بیرون می‌آید. آنها شفاف‌اند و با پاهای پرمانند خود تنفس می‌کنند. همچنین می‌توانند به صورت جنسی یا غیرجنسی تولیدمثل کنند. 

برخلاف میمون‌های دریایی سایر میگوهای آب شور، در طبیعت یافت می‌شوند. براساس کتاب زیست‌شناسی تولیدمثل سخت‌پوستان، آرتمیای ترکیبی از آرتمیا سالینا است که شباهت زیادی به موجودات وحشی دارد.

به گزارش سناپرس اصفهان،به گفته دایره‌المعارف بریتانیکا، آرتمیا سالینا در محیط‌های بسیار شور مانند استخرهای آب نمک زندگی می‌کند و براساس کتاب تحقیقات گیاهان دارویی در آفریقا، تخم‌های آرتمیا سالینا می‌تواند تا چندین سال دوام بیاورد.

 

مترجم: طیبه جعفری
منبع: livescience

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا