واکاوی فرآیند تشکیل تومور در استخوان

بسیاری از افراد که بر اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست می‌دهند در واقع به دلیل متاستاز این بیماری می‌میرند – متاستاز به فراگستری و مهاجرت سلولهای سرطانی از یک بافت به بافت‌های دیگر اطلاق می‌شود – که در آن سلول‌های تومور از مقر اصلی خود مهاجرت کرده و در نقاطی از بدن مانند استخوان رشد خود را آغاز می‌کنند. اینک تحقیق جدید، سرنخ تازه‌ای را یافته است که نشان می‌دهد چگونه سلولهای سرطانی مهاجر بافت استخوان را به نحوی تغییر می‌دهند که برای رشد تومور مناسب باشد.

پژوهشگران امیدوارند با استفاده از این یافته‌ها بتوانند داروهای جدید کشف کنند که روند متاستاز را متوقف و یا حداقل آهسته کند.

سلولهای تومور که به بافت استخوان مهاجرت می‌کنند – از جمله در سرطان پستان و پروستات-  شروع به تولید پروتئینی به نام کاتپسین k (cathepsin K) می‌کنند که یک ویژگی منحصر به فرد برای آنها به شمار می‌رود.

این پروتئین به طور معمول تنها در استخوان یافت می‌شود که در آنجا توسط سلولهای بزرگی به نام استئوکلاست (osteoclasts) – که در طول رشد خود، بافت استخوان را جذب می‌کنند- ترشح می‌شود.

اما تا قبل از این مطالعه جدید دانشمندان تا حدودی سردرگم بودند که سلولهای سرطانی مهاجر از آزاد کردن این پروتئین چه نفعی می‌برند؟

دانشمندان حین انجام فرآیند کشت سلول، دریافتند که پروتئین کاتپسین k به نوبه خود سبب ایجاد پروتئین دیگری می‌شود که ریز بافت استخوان را برای رشد بیشتر تومور تغییر می‌دهد. پروتئین دوم MMP-9 نامیده می‌شود که یک تنظیم کننده کلیدی برای رشد تومور است. این پروتئین ماتریس استخوانی را گوارش کرده و اجازه می‌دهد تا سلولهای سرطانی وارد شده به بافت، در محیط جدید تولید شوند.

MMP-9 همچنین به تشکیل عروق خونی جدید برای تغذیه تومورهای در حال رشد کمک می‌کند.

به نظر می‌رسد وقتی که سولهای سرطانی به بافت استخوان می‌رسند، از ابزاری استفاده می‌کنند که به آنها کمک می‌کند تا محیط زندگی آنها تغییر کرده و به صورت تومورهای جدید رشد کنند.

با این وجود این یافته‌ها این ایده را تقویت می‌کنند که می‌توان با هدف قرار دادن کاتپسین K روند متاستاز استخوان را محدود کرد.

سرطان تاثیری بزرگ بر جوامع بشری داشته و از علل اصل مرگ و میر در سراسر جهان است. به گفته سازمان بهداشت جهانی در سال 2012، حدود 14 میلیون مورد جدید سرطان و 8.2 میلیون مورد مرگ گزارش شده است.

انتظار می‌رود در هر سال در 2 دهه آینده، تعداد موارد جدید سرطان به 22 میلیون مورد افزایش یابد. طبق آمار بیشترین مرگ ناشی از سرطان به دلیل متاستاز یا فراگستری سلولهای سرطانی است.

محققان نشان دادند بر خلاف تفکر فعلی که در مورد بهبودی شکستگی استخوان رایج است، آنچه که برای ترمیم شکستگی استخوان ضروری است تجزیه فیبرین – پروتئینی که در لخته شدن خون نقش دارد – است نه وجود آن. بنابراین باید تمام تحقیقات گذشته در مورد این تفکر مورد بازنگری قرار گیرد.

این پژوهش در نشریه BMC Research Notes منتشر شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا