فرزندان با لجبازی به دنبال جلب توجه هستند

دکتر مسعود مهدویان فر، مدیرکل اداره فرهنگی اجتماعی استانداری اصفهان و متخصص روابط بین فردی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: فرزندان سعی می کنند از طریق منفی کاری و لجبازی توجه دیگران را به خود جلب کنند. به طور مثال جلوی تلویزیون می ایستند، هنگام صحبت کردن دیگران داد و بیداد می کنند و موقع غذا خوردن از سر سفره بلند می شوند.

مهدویان فر اضافه کرد: والدین هنگام مشاهده چنین رفتارهایی با بحث های طولانی، خواهش و یا حتی تنبیه به رفتار منفی کودک توجه می کنند و بدین ترتیب به تدریج کودک می آموزد که برای کسب توجه دست به این رفتارها بزند.

وی ادامه داد: متأسفانه اکثر پدران و مادران هنگام دعوا و عصبانی شدن از فرزندانشان، شروع به نصیحت آنان می‌کنند. در حالی که چنین نصیحت و آموزشی نه تنها فایده و تأثیر ندارد، بلکه پیامدهای منفی نیز به دنبال دارد.

این متخصص روابط بین فردی عنوان کرد: در حین دعوا و عصبانیت شما، فرزندتان از شما ناراحت است لذا آمادگی پذیرش نصیحت و آموزش ندارد. هنگامی که با فرزندتان دوست و صمیمی هستید، او را نصیحت یا آموزش دهید.

وی اضافه کرد: هنگامی که کودک بارها تهدیداتی از والدین خود می شنود، ولی به ندرت عواقب کار بد خود را می بیند، تهدید به روشی نامناسب و بی حاصل برای مهار رفتار کودک تبدیل می شود، که نه تنها کودک را از انجام کار بد باز نمی دارد بلکه او را حریص تر می کند.

مهدویان فر تاکید کرد: گاهی اوقات این تهدیدها حتی به کودکان این جرأت و شهامت را می دهد تا پدر و مادر خود را در آن محدوده امتحان کنند و صبر و تحمل آنان را بسنجند.

وی خاطرنشان کرد: فرزندتان را تشویق کنید تا به خوبی از خودش مراقبت کند، اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی استراحت می‌کند، لباس آراسته و پاکیزه می‌پوشد و از خوراک مناسب و کافی برخوردار است.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا