عدم رضایت از زندگی زناشویی، مهمترین ریشه خیانت

به گزارش سیناپرس اصفهان ندا هوشیار روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: به طور کلی دلایل مختلفی برای خیانت کردن وجود دارد ولی اولین قدم برای حل مشکل خیانت پیدا کردن علت آن است، که از جمله مهمترین عوامل ریشه ای خیانت عدم رضایت از زندگی زناشویی است.

هوشیار اضافه کرد: راضی نبودن از زندگی مشترک خود و پناه بردن به زندگی یا ارتباطی دیگر یکی از مهمترین دلایل خیانت است. البته که فرد خیانتکار آنجا نیز آرامش نمی یابد چرا که همیشه در حال فرار و تلاشش برای عدم رویارویی با مشکلات و مسائل زندگی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر خیانت راه حلی برای کاهش نارضایتی از زندگی نیست بلکه یک جور پاک کردن صورت مسأله است که نشان می دهد فرد خیانتکار از مهارت های کافی برای حل مشکلات خود بهره مند نیست یا مسائل را انکار می کند و نادیده می گیرد.

این روانشناس بالینی یادآور شد: خیانت دلایل مختلفی دارد که از میان آن ها می توان به سبک دلبستگی، اختلالات خلقی و شخصیتی، نیازهای برآورده نشده، تعارضات حل نشده، عزت نفس پایین، عوامل شخصیتی روانی، خود شیفتگی، اعتماد به نفس شکننده، احساس مسوولیت پایین، روان پریشی، دمدمی بودن، انتقام، تنوع طلبی و هیجان طلبی، کمالگرایی و مصرف الکل یا مواد مخدر اشاره کرد.

وی اضافه کرد: این معضل اجتماعی علل مختلف اجتماعی نیز دارد که می توان از بین آنها به نگرانی والدین و اطرافیان به مسأله خیانت، داشتن والدین خیانت کار، داشتن دوستان خیانت کار، داشتن سابقه دوستی های متعدد با جنس مخالف و روابط جنسی قبل از ازدواج، تماشای فیلم های مستهجن، داشتن سابقه طلاق، پایین بودن سن ازدواج، وضعیت شغلی و محیط شغلی و فقدان عقاید مذهبی را در این خصوص نام برد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه میزان درآمد با نوع و نحو خیانت کردن رابطه معکوس دارد، گفت: افراد دارای درآمد بالا نسبت به افرادی که درآمد پایین دارند احتمال بیشتری دارد که به همسر خود بی وفا باشند.
وی خاطرنشان کرد: افراد دارای تحصیلات بالا نیز بیشتر از سایر افراد در معرض بی وفایی قرار دارند.

گزارش: امیر امین الرعایا
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا