جهانی شدن فرهنگ ابزاری برای دیپلماسی جدید است

مهرزاد شاه علی، دکترای مدیریت برنامه ریزی فرهنگی گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: جهانی شدن پدیده‌ای است که جهان را با بهره‌گیری از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی از دهه ۱۹۷۰ متحول کرد. این پدیده ابتدا در حوزه اقتصاد و سپس دیگر حوزه ها همچون فرهنگ و سیاست، دنیا را جهانی کرد. 

شاه علی اضافه کرد: امروزه کشورها برای تأمین منافع ملی خود همواره از سیاست خارجی بهره می گیرند و از ابزار دیپلماسی استفاده می کنند. البته در سایه سار جهانی شدن به ویژه جهانی شدن فرهنگ ابزار سیاست خارجی و دیپلماسی سنتی گذشته، تبدیل به یک دیپلماسی فرهنگی شده است.

وی ادامه داد: جهانی شدن فرآیندی است که باعث از بین رفتن مرزهای سیاسی، افزایش همگرایی بین جوامع و موسسات، گسترش نقل و انتقال اطلاعات، ایجاد یک رژیم حقوقی بین کشورها با مرزهای مشترک (رژیم حقوقی دریای خزر)، گسترش حمل و نقل کشورها، ورود مهاجران به همه نقاط و البته ایجاد مشکلاتی همچون قاچاق و گسترش اعتیاد و ورود بی رویه اتباع خارجی شده است. 

این دکترای مدیریت برنامه ریزی فرهنگی گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری عنوان کرد: البته در برخی موارد در واقع جهانی شدن باعث ورود به عصر گسست و از هم پاشیدگی باورها و تصورات سنتی و گذشته جوامع به ویژه در حوزه سیاست هچون حاکمیت و منافع ملی، همچنین قدرت سخت افزاری و نرم افزاری گردیده و باعث گستردگی روابط و دیپلماسی به ویژه دیپلماسی فرهنگی ما بین جوامع شده است . 

وی افزود: از این جهت تحت تأثیر جهانی شدن، حاکمیت ملی، قدرت و منافع ملی کمرنگ شده است و به شکل رو به گسترشی کشورها یا جوامع با بازارهای جهانی، سازمان های تجاری و منطقه ای و نمادهای سیاسی بین الملل روبرو شده اند . 

شاه علی عنوان کرد: این وضعیت را در کشور خود نیز به وضوح می بینیم. به طوری که سیاست خارجی کشور در سال های اخیر عمدتاً در راستای تنش زدایی و در راستای تعامل سازنده با جهان بوده است .

وی اضافه کرد: تنش زدایی به منزله واکنش مناسبی به پدیده جهانی شدن است و بیانگر و منادی دعوت جهان، به صلح مبتنی بر عدالت و مساوات است که بر نهادینه شدن مقرّرات حقوق بین الملل و کاهش تنش در سطح منطقه و جهان تأثیر دارد . 

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: با این تفاسیر می توان گفت که امروزه کمتر مقوله ای وجود دارد که با مقوله جهانی شدن در ارتباط نباشد. به طوری که در تمامی حوزه ها و در حوزه سیاسی نیز عملاً جهانی شدن باعث همگرایی جوامع و ایجاد یک نظام بین المللی گردیده است 

گزارش: امیر امین الرعایا
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا