روز جهانی گمرک

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، 26 ژانویه مصادف با 6 بهمن، روز جهانی گمرک نام گرفته است، کشورهای مختلف با برنامه ریزی های منظم به استقبال این روز می روند، برنامه های که در راستای تسهیل و توسعه تجاری بین المللی است، به همین منظور این روز را گرامی می دارند. این روز توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس فرهنگ عمومی انتخاب شده است.

گمرک مسوول اجرای قوانین مربوط به ورود و صدور کالاهای تجاری است، اخذ عوارض مربوط به صدور کالاها و امور مربوط به واردات، صادرات و ترانزیت از دیگر وظایف گمرک است.

خدمات مربوط به تخلیه، نگهداری، بارگیری و نظارت بر مجوزهای لازم واردات و استاندارد کالا نیز از وظایق گمرک است.

ریشه واژه گمرک از کوموسیوم گرفته شده که در زبان های انگلیسی و فرانسه به معنای مبادله و بازرگانی است، اما بعضی افراد اعتقاد دارند این واژه از زبان یونانی یا گویش ترکی یعنی کومروک گرفته شده، این افراد می گویند گمرک واژه ترکی است که پس از فتح قسطنطنیه دولت عثمانی به ایران وارد شده.

گمرک در ایران از زمان اشکانیان وجود داشت، در آن دوران کالاهایی مانند ادویه از هند، ابریشم از چین و کالاهای رومی وارد کشور می شد.

در زمان صفویه بابت واردات کالاها حقوق و عوارضی تحت عنوان فرضه گرفته می شد.

در نهایت با تلاش و پیگیری روابط عمومی گمرک و تأکیدات رئیس کل گمرک، تلاش هایی جهت ثبت روزی با این عنوان در تقویم انجام شد و در نهایت به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد و رئیس شورای فرهنگ عمومی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی 26 ژانویه برابر با 7 بهمن تحت عنوان روز گمرک در تقویم ثبت شد.

گزارش: مولود عبداللهی پور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا