با خود مهربان باشیم

نرگس عطریان دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: بسیاری از ما بدون این که حتی آگاه باشیم، با خودمان ظالمانه رفتار کرده و لحظات خوش زندگی را با ترس از اتفاقاتی که حداقل هنوز رخ نداده‌اند خراب می‌کنیم در این شرایط با سرزنش خودمان موفقیت‌هایمان را کوچک می‌شماریم.

عطریان اضافه کرد: بسیاری از کسانی که به زندگی‌شان پایان دادند نیز از خودشان متنفر بودند و از خود بیزاری شدیدشان در نهایت آن‌‌ها را به کام مرگ کشانده است.

وی ادامه داد: پس اگر می‌خواهیم بهتر زندگی کنیم، بر ما واجب است که هرچه سریع‌تر مهربان‌تر بودن با خودمان را بیاموزیم. 

این متخصص روابط بین فردی عنوان کرد: ما باید اشکال مختلف «از خود بیزاری» و ریشه‌های آن را شناسایی کنیم و با ورود به مرحله خودسازی نقائص گذشته که احیاناً در اثر عدم اگاهی اطرافیان به ما وارد شده است را خود جبران کرده و به یاری خودمان بشتابیم.

وی افزود: از فکر کردن به موارد بی ارزش و به ظاهر غیر قابل حل دوری کنید و ذهنتان را آزاد بگذارید زیرا ترس از حوادث و رخدادهای احتمالی، حماقت محض است.

عطریان با بیان اینکه هرگز عادت به بازگو کردن مشکلات خود نزد همه نکنید، گفت: بازگو کردن مشکلات، وزن آنها را زیاد می  کند و علاوه بر آن معمولاً وقتی سفره دلتان را جلو کسی باز می‌کنید، او هم چنین می کند و این یعنی تمام زمانی که می توانستید با دوست خود شاد باشید و خوش بگذرانید صرف یادآوری مشکلات و سختی هایتان شده است.

وی با تأکید بر اینکه فقط به زمان حال فکر کنی ، اضافه کرد: گذشته‌تان و آینده‌تان را خیلی جدی نگیرید و پا پیچ خرابکاری ها و کوتاهی‌هایی که در گذشته در حق خودتان کرده‌اید نشوید زیرا همه افراد تا حدودی چنین بودند و از سوی دیگر انگشت فرو کردن در زخم های قدیمی، هیچ فایده‌ای جز چرکی شدن آنها ندارد.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: خوشحالی زمانی به دست می‌آید که فکرتان، سخن‌تان و عملکردتان در هماهنگی با هم باشند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا