ربات ها زندگی را ساده تر یا پیچیده تر می کنند؟

مجید سعادتجو، کارشناس فناروی اطلاعات و امنیت شبکه های سایبری در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان اظهار داشت: دانش هوش مصنوعی و علوم رایانه ای، قدمت دیرینه ای دارد به طوری که می توان گفت از زمانی که برق اختراع شد، جرقه های پیشرفت دانش الکترونیک نیز در ذهن انسان زده شد به طوری که پس از آن به سرعت برد های الکترونیکی به بازار آمدند و باعث تحولات شگرفی در عرصه ارتباطات انسانی شدند.

سعادتجو اضافه کرد: هنوز هم که هنوز است برخی از بردهای الکترونیکی خودشان به نوعی رایانه محسوب می شوند که در زمان های گذشته ابعاد آنها بسیار بزرگ بود اما امروزه حتی به صورت نانو ذرات نیز در حال تولید هستند.

وی ادامه داد: اشتیاق انسان امروزی برای راحت تر کردن کارها و ساخت ربات هایی که بتواند امور مختلف را بر عهده بگیرد، او را بر آن داشت تا تمامی جامعه بشری را درگیر خود کند و روز و بروز با گسترش مصرف گرایی در بین مردم و توقع آنها از به روز رسانی علم رایانه، پیچیدگی ساختار ربات ها را بیش از پیش کرده است.

این کارشناس فناروی اطلاعات و امنیت شبکه های سایبری عنوان کرد: با وجود آنکه رایانه ها، بسیاری از امور را برای بشر ساده کرده اند اما در سال های اخیر حفره ها و باگ های اطلاعاتی در سیستم های اطلاعاتی این دستگاه ها باعث شده تا امنیت بسیاری از ملت ها و دولت ها به خطر بیفتد به گونه ای که بسیاری از نهادهای جاسوسی و اطلاعاتی با استفاده از همین ضعف ها به ساختار اطلاعاتی یک دولت دست زده اند.

وی اضافه کرد: هرچند دانشمندان در سال های اخیر به دنبال اضافه کردن حواس پنج گانه به هوش مصنوعی ربات ها بوده اند اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در صورت رسیدن اینگونه ربات ها به تولید انبوه، بسیاری از ربات ها بیکار خواهند شد و جامعه جهانی با مشکلات عدیده تری برای تأمین معاش میلیون ها انسان روبرو خواهد شد.

سعادتجو خاطرنشان کرد: ممکن است در آینده نزدیک با نسلی از ربات ها روبرو شویم که حتی به چشم هم دیده نمی شوند اما کارهایی را انجام می دهند که ممکن نیست یک انسان به سادگی آن را انجام دهد.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا