کاهش دندان های افراد مسن با انزوای اجتماعی

به گزارش سیناپرس اصفهان و به نقل از استادی‌فایندز، انزوای ناشی از همه‌گیری بر سلامت روان میلیون‌ها نفر تأثیر گذاشته است و ممکن است دندان‌های آنها را نیز تحت تأثیر قرار دهد؛ به‌طوری که احتمال دارد آنها دندان‌های خود را با سرعت بیشتری نسبت به افراد دارای روابط اجتماعی منظم از دست بدهند.

به گفته شانگ چی، نویسنده این مطالعه دانشجوی دکترا در دانشکده پرستاری ان‌وای‌یو، حفظ و بهبود ارتباطات اجتماعی ممکن است برای سلامت دهان و دندان افراد مسن مفید باشد. 

انزوای اجتماعی باعث ایجاد انبوهی از مشکلات بهداشتی اعم از افزایش خطر زوال عقل و بیماری قلبی تا مرگ زودرس در افراد مسن می‌شود و این انزوا در مدت‌زمان طولانی به سلامت افراد آسیب می‌رساند. 

قبل از سال 2020، سازمان بهداشت جهانی تخمین زد که از هر سه سالمند، یک نفر احساس تنهایی می‌کند. با توجه به اینکه همه‌گیری کووید-19 باعث افزایش انزوا در سراسر جهان در دو سال گذشته شده است، احتمالاً این آمار درحال‌حاضر حتی بیشتر است.

بی وو، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد دانشگاه جهانی می‌گوید: انزوای اجتماعی و تنهایی اغلب با هم ارتباط مستقیم دارند، اما گاهی ممکن است تنها زندگی کنیم و از نظر اجتماعی منزوی باشیم، و احساس تنهایی نکنیم، یا به عکس با اجتماع در ارتباط باشیم و همچنان احساس تنهایی کنیم. 

وو می‌گوید: سالمندان منزوی اجتماعی، کمتر به رفتارهای اجتماعی و ارتقاء‌دهنده سلامتی مانند فعالیت بدنی می‌پردازند و این امر می‌تواند بر عملکرد کلی و بهداشت دهان‌ و دندان آنها تأثیر منفی داشته باشد و خطر التهاب اندام‌ها را در آنها افزایش دهد.  به‌نظر می‌رسد این اختلال عملکردی علت اصلی ارتباط انزوای اجتماعی و از دست‌دادن دندان باشد.

چی در پایان افزود: با اینکه انزوای اجتماعی می‌تواند بر رفتارهای سلامتی تأثیر بگذارد، برای افراد مسن‌تر که احساس تنهایی می‌کنند، این امکان وجود دارد که شبکه‌های اجتماعی آنها همچنان پابرجا باشد و به حفظ رفتارهای سالم آنها کمک کند.

 

مترجم: طیبه جعفری
منبع: studyfinds

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا