الگوسازی مدیریت مصرف با اجرای سیستم پاداش و تنبیه

نرگس عطریان دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: متأسفانه امروزه در جامعه ایرانی، مصرف گرایی به صورت اپیدمی در آمده و در بین پیر و جوان فراگیر شده است به طوری که مردم ما ممکن است بسیار از وسایلی که از فروشگاه ها خریداری می کنند، هیچگاه استفاده نکنند.

عطریان اضافه کرد: این در حالی است که می توان حتی برای خریدهای کوچک نیز برنامه ریزی و آنها را هدفمند کنیم تا از این شرایط برای تربیت کودک و نوجوان خود نیز بهره کافی ببریم.

این متخصص روابط بین فردی با اعلام اینکه فرهنگ مصرف و مدیریت منابع و بهره وری از آن در بین خانواده های ایرانی نهادینه نشده است، گفت: ضروری است این مسأله مدنظر والدین و بزرگترهای هر خانواده قرار بگیرد، به ویژه در شرایط فعلی کشور که اوضاع اقتصادی با نوسانات متعددی روبرو است.

وی ادامه داد: خانواده ها با اجرای سیستم پاداش و تنبیه در خرید های روزمره به راحتی می توانند بر روی رفتارهای فرزندان به خصوص در محیط ها و مکان های جمعی الگوسازی کنند.

عطریان در پایان گفت: تردیدی نیست که فرآیند یادگیری، مستلزم اجرای انضباط در شئون گوناگون زندگی است، و در این خصوص مسأله پاداش و تنبیه مطرح می شود، یعنی والدین باید تدابیر تشویقی و تنبیهی مختلفی در نظر بگیرند تا فرزندانشان مسائل مختلف، از جمله مدیریت مصرف را یاد بگیرند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا