تلسکوپ جیمز وب آماده استقرار اصلی شد

به گزارش سیناپرس اصفهان، استقرار اولیه قرار است زودتر از ساعت 9 صبح به وقت شرق آغاز شود. تیم مهندسین دستورالعمل‌هایی را به وب می‌فرستند تا ابتدا چفت‌ها آزاد شوند. آخرین گام‌های انجام شده گزارشی از مهم‌ترین آماده‌سازی‌ها از جمله بازشدن سپرها، آینه‌ها، رادیاتورها و حسگرها برای استفاده از تلسکوپ است.

طبق گفته ناسا، فرآیند بازشدن آینه تنها حدود 5 دقیقه، اما قفل‌کردن آن در محل حدود 2 ساعت طول می‌کشد، این رصدخانه 10 میلیارد دلاری در چهاردهمین روز از سفر میلیون مایلی خود پس از پرتاب از آمریکای جنوبی در 25 دسامبر، تقریباً در نیمه راه زمان استقرار خود قرار دارد.

کلاوس پونتوپیدان، دانشمند پروژه وب گفت: ما مشتاقانه منتظر لحظه‌ای هستیم که بتوانیم ابزارها را روشن و شروع به دیدن نور کنیم، حتی اگر در ابتدا نور کاملاً غیر متمرکز باشد.

وی افزود: این ابزار عظیم هرگز نمی‌توانست روی موشک‌های موجود در جهان قرار بگیرد، بنابراین برای مونتاژ نهایی باید در فضا تا می‌شد. به گفته ناسا، دو بال آینه تا شده بود که اولین آن روز جمعه باز شد.

پونتوپیدان گفت: کار بعدی که تا به حال در فضا انجام نشده است، ترازکردن هر یک از 18 بخش شش‌ضلعی آینه به‌طور دقیق است. ما به کار خود اطمینان داریم، اما هنوز مراحلی حیاتی وجود دارد تا مطمئن شویم که می‌توانیم تصاویر و داده‌های واضحی را دریافت کنیم.

اسکات فریدمن، دانشمند راه‌اندازی وب گفت: هنگامی که بخش‌های آینه در یک راستا قرار گرفتند، ما ابزارها را برای حدود سه ماه بررسی، و سپس تصویربرداری می‌کنیم.

وی گفت: دقیقاً مشخص نیست که در چه زمان مردم می‌توانند اولین تصاویر وب و آنچه در آنها نشان داده می‌شود را ببینند.

به گفته وی، اهداف این تلسکوپ شامل کهکشان‌ها، سیاه چاله‌های پرجرم، سحابی‌ها، و سیارات فراخورشیدی خواهد بود.
دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که وب به آنها کمک کند تا ترکیب جوی اطراف سیارات را در منظومه‌های خورشیدی دور شناسایی کنند، و بدین ترتیب، ما تصاویری را ببینیم که هرگز ندیده‌ایم، حتی برای مواردی که می‌دانیم وجود دارند، چه رسد به نادیده‌هایی که هنوز کشف نکرده‌ایم.

منبع: vigourtimes