کشف روش های جدید درمان عفونت

به گزارش سینا پرس اصفهان، به گفته محققان دانشگاه ایست آنگلیا اسیدهای چرب به عنوان عنصر اصلی سازنده چربی، انرژی لازم را برای دستگاه ایمنی در مبارزه با باکتری‌های مضر چون سالمونلا فراهم می‌کنند.

استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها سبب می شود تا باکتری ها به مرور زمان نسبت به آنها مقاومت شدیدی نشان دهند.
سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار می دهد که مقاومت آنتی بیوتیکی امروزه یکی از بزرگترین تهدیدها برای سلامت جهانی، امنیت غذایی و توسعه محسوب می شود.

محققان می گویند که ذخایر چربی با تأمین انرژی کافی در تولید میلیون ها گلبول سفید کشنده باکتری به بدن کمک می کنند تا با پاتوژن های(عوامل بیماری زا) مقاوم به آنتی بیوتیک، مبارزه کند. این کشف می تواند در ایجاد روش های جدید برای درمان بیماری های ناشی از باکتری های مقاوم به  متی سیلین(MRSA) چون مانن سالمونلا و استافیلوکوکوس اورئوس مؤثر باشد.

دکتر استوارت راشورث گفت: نتایج این تحقیق به ما دردرک چگونگی واکنش خون و دستگاه ایمنی به عفونت کمک می کند. مبارزه با عفونت، انرژی بسیاری می طلبد و ذخایر چربی منابع عظیم انرژی هستند که سوخت لازم را برای سلول های بنیادی خون جهت تقویت پاسخ ایمنی فراهم می کنند.

سالمونلا نوعی عفونت باکتریایی است که باعث اسهال، استفراغ، درد شکم، تب و سپسیس می شود. افراد معمولاً هنگام خوردن مواد غذایی آلوده به مدفوع حیوانات به این بیماری مبتلا می شوند. در ایالات متحده، این بیماری هر سال باعث ایجاد عفونت در حدود 1.35 ملیون نفر و منجر به مرگ 420 نفر می شود.

محققان نحوه واکنش دستگاه ایمنی بدن به باکتری سالمونلا را بررسی کردند. آنها با تحلیل آسیب کبدی توانستند چگونگی پاسخ سلول های بنیادی خون به عفونت را در مغز استخوان مشاهده کنند. ذخایر چربی وارد جریان خون شده و با تغذیه مؤثر سلول های بنیادی به آنها کمک می کند تا میلیون ها گلبول سفید جهت مبارزه با سالمونلا بسازند.

این تیم تحقیقاتی همچنین با ترسیم نحوه انتقال این اسیدهای چرب افزود که یافته های آنها می تواند در ایجاد روش های درمانی جدید برای عفونت های کبدی راه گشا باشد. 

دکتر راشورث در پایان افزود امیدوار است با کمک این یافته ها و تقویت پاسخ ایمنی بدن در آینده امکان بهبود درمان افراد مسن و آسیب پذیر مبتلا به عفونت میسر شود

وی گفت: امروزه مقاومت آنتی بیوتیکی چالشی فراگیر برای جامعه محسوب می شود و نیاز مبرم به کشف چنین روش های جدیدی را می طلبد.

 

مترجم: سعیده سورانی
منبع: StudyFinds

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا