افزایش واکسیناسیون، کاهش کرونا و سویه امیکرون

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، رضا فدایی مسوول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان، طی نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی با موضوع آخرین وضعیت سویه امیکرون در اصفهان، اظهار داشت: با توجه به سرایت پذیری بالای سویه امیکرون لازم است همه افراد جامعه، بعد از گذشت سه ماه از دز دوم واکسن کرونا دز سوم را دریافت کنند، زیرا افرادی که دز سوم واکسن را دریافت کرده اند تا ۸۰ درصد در مقابل ابتلا به امیکرون ایمن می شوند.

رضا فدایی ادامه داد: روند واکسیناسیون در کشور سختگیرانه است و با توجه به بررسی های خاص واکسیناسیون انجام می شود، به همین دلیل تا این لحظه هنوز ابلاغی برای واکسینه کردن افراد زیر  ۱۲ سال در کشور انجام نشده و افراد زیر ۱۲ سال باید با رعایت کامل پروتکل ها خود را از ابتلا به کرونا محافظت کنند.

مسوول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان افزود: هر چه چرخش ویروس در جوامع بیشتر باشد، امکان جهش آن نیز بالا می رود، تا این لحظه ویروس کرونا جهش های مختلفی داشته که حتی اسم آن ها به گوش ما هم نخورده، فقط گونه های از جهش کرونا که خطرناک هستند و مردم را دچار همه گیری می کند اعلام می شود و آن ها را می شناسیم، سویه های مانند دلتا، امیکرون و … همچنین در رابطه با امیکرون لازم است بدانید از سویه های دیگر سرایت پذیری بیشتری دارد، اما درصد ابتلا شدید آن کمتر است، با این وجود باید توجه داشت تمام سویه های کرونا می تواند فرد را به شدت درگیر کند و یا حتی موجب فوت آن شود.

فدایی اشاره داشت: کیت های تشخیصی ویژه امیکرون برای تعیین شیوع این سویه در جامعه فراهم شده، این تست برای بیماران نقص ایمنی، افرادی که در بخش های مراقبت های ویژه بستری می شوند و گروه های که به صورت خوشه ای درگیر شده اند، قابل انجام است.

وی آمار واکسیناسیون در اصفهان را اینگونه اعلام کرد: افراد بالای ۱۲ سال بیش از ۸۴ درصد دز اول، ۷۴ درصد دز دوم را دریافت کرده اند، از ۳۲ هزار خانم باردار به ۲۳ هزار نفر واکسن کرونا تزریق شده است.

در ادامه نشست منصور شیری، مدیر آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار داشت: برای مقابله با سویه امیکرون، باید بیش از قبل پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم، از سفر و تجمع پرهیز کرده و در فضایی سر بسته کوچک مانند آسانسور تجمع نکنیم، زیرا این سویه سرایت پذیری زیادی دارد.

منصور شیری ادامه داد: رعایت فاصله دو متری و استفاده ماسک راه کارهای مناسبی برای پیشگیری از سویه امیکرون است، با بالا بردن سواد رسانه ای در حوزه سلامت بین مردم و ایجاد حس مسوولیت اجتماعی آن ها می توان این پاندمی را کنترل کرد، برای رسیدن به این هدف اصحاب رسانه نقش ویژه ای دارند و می توانند با اطلاع رسانی های مناسب جامعه را آگاه کنند.

مدیر آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اشاره داشت: موج ششم کرونا تا اواخر دی ماه و اوایل بهمن ماه پیش بینی شده، اما اگر واکسیناسیون به صورت منظم و کامل انجام شود این پیش بینی محقق نمی شود، پس افرادی که هنوز واکسن دریافت نکرده اند هر چه سریع تر اقدام کنند تا از بیمار شدن خود، خانواده و جامعه پیشگیری کنند.

گزارش: مولود عبداللهی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا