زندگی پایدار نیازمند مهارت آموزی است

دکتر مسعود مهدویان فر، دکتری سلامت اجتماعی و متخصص روابط بین فردی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت  برای رفع تعارضات در زندگی مشترک زن و شوهر، هر دو نیازمند مهارت آموزی هستند تا یک زندگی پایدار با آرامشی دلنشین را رقم بزنند.
مهدویان فراضافه کرد: تمرین خود-آرام بخشی یکی از مهمترین تکنیک هایی است که زوجین می توانند در هنگام بروز تعارض از آن استفاده کنند.
وی ادامه  داد: هنگامی که تعارض شدیدی در حال وقوع است، مهلت دهید، قدم بزنید، دوش بگیرید، کتاب بخوانید، هرکاری می خواهید بکنید تا چند نفس عمیق بگیرید، آرام شوید و با چارچوب ذهنی بهتر برای گفت و گو با همسر خود، بازگردید.
این متخصص روابط بین فردی شروع آرام گفت و گو را شاه کلید یک صحبت مؤثر دو جانبه دانست و گفت: دقت کنید که مکالمات معمولاً به نقطه ای منتهی می شوند که از آن شروع شده اند، در نتیجه با لحنی آرام بحث را آغاز کرده و انتقاد و سرزنش نکنید. 
وی افزود: استفاده از جملاتی که با "من" شروع می شوند برای توصیف یک واقعه مناسب تر است هر چند رعایت ادب و متنانت نیز در تمامی روند گفت و گو توصیه می شود.
مهدویان فر یاد آور شد: برای تعمیر رابطه و تشنج زدایی از تعارض می توانید از عباراتی نظیر "اجازه بده دوباره تلاش کنم" و "متأسفم" نقش بسزایی دارند و می توانند به آرام شدن ادامه فضای گفت و گو کمک شایانی کنند.
وی با تأکید بر اینکه زوجین باید به احساسات و آرزوهای اساسی شریک زندگشان گوش فرا دهند، عنوان کرد: از یک طرف به گفت و گوهایتان وضوح بیشتری بدهید و احساسات و خواسته هایتان را شفاف و دقيق بیان کنید و  از طرف دیگر، شنونده بهتری باشید و به دنبال کشف خواسته های اساسی شریک عاطفی تان باشید.
این دکتری سلامت اجتماعی با بیان اینکه نسبت به شریک عاطفی تان نفوذپذیر باشید، خاطرنشان کرد: نظرات و ایده های شریک عاطفی تان را مهم تلقی کنید و به آنها احترام بگذارید و همواره به دنبال راهی برای مذاکره و مصالحه باشید چرا که مصالحه یک هنر است و در آن هر دو طرف باید احساس احترام، درک و حمایت کنند. در این حالت هر طرف چیزی به دست می آورد و چیزی از دست می دهد، در نتیجه هر دو برنده اند.

گزارش: امیر امین الرعایا
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا