آداب و رسوم کریسمس در کشورهای مختلف

به گزارش سیناپرس اصفهان، کریسمس یا نوئل جشنی در آیین مسیحیت است که برای گرامی داشت زادروز حضرت مسیح(ع) برگزار می شود، اعضای کلیسا های مختلف این جشن را در دو تاریخ، روز ۲۵ دسامبر یا شب ۲۴ دسامبر مصادف با 4 دی ماه برگزار می کنند.

جشن کریسمس از زادروز حضرت مسیح(ع) در ۲۵ دسامبر آغاز شده و تا جشن خاج شویان در ۶ ژانویه ادامه پیدا می کند، البته مهم ترین عید مذهبی مسیحیان، روز عید پاک به عنوان روز مصلوب شدن و رستاخیز حضرت مسیح(ع)است، کریسمس در کشورهای زیادی به عنوان یک جشن غیر مذهبی برگزار می کنند، این ایام فرصتی برای دور هم جمع شدن اقوام، دوستان و هدیه دادن به هم شده.

جشن کریسمس:
برگزاری جشن کریسمس در کشورهای مختلف رسم و رسوم متفاوتی دارد، اما نقاط مشترکی برای برپایی این جشن هستند مانند رفتن به کلیسا، تزئین و چراغانی درخت کاج، اجرایی سرودهای پرستشی و شکرگزاری، هدیه دادن و برپایی حراجی ها بخشی از برنامه های مشترک در کشورهای مختلف است.

بابانوئل:
در گذشته یکی از اسقف های آسیای صغیر(ترکیه امروزی) به خاطر رفتارهای مهربانانه ای که با کودکان داشت، شهرت یافت. رفتارهای این شخص که نیکولاس نام داشت، به نام سنت نیکولاس قدیس مشهور شد، بعد ها در نقاشی های رنسانس این فرد را مردی بلند بالا با چهره ای جدی و نجیبانه نشان می دادند، امروزه مردی تپل با ریش های بلند سفید و لباس قرمز به نام بابانوئل یا پاپانوئل سنت نیکولاس را ادامه می دهد و در شب کریسمس برای بچه ها هدیه می آورد تا کودکان شاد شوند.

درخت کریسمس:
از زمان های بسیار قدیم، درخت و گیاه مورد پرستش مرد بوده، مسیحیان نیز برای تقدیس گیاه به عنوان جزئی از طبیعت برنامه ای اجرا می کنند، بدین ترتیب هیچ و عید و جشنی در بین مسیحیان بدون گیاه و درخت برگزار نمی شود، اولین درخت کاج تزئین شده برای کریسمس در سال 1605 آذین بندی شد اما بعد ها این رسم در بین دیگر کشورها جا افتاد و در حال حاضر تزئین درخت کاج یکی از آداب و رسوم مربوط به کریسمس به حساب می آید، رسمی که کودکان را شاد می کند و هدیه های کودکان و بزرگ سالان زیر درخت کاج قرار داده می شود.

مهم ترین عنصر در تزئین درخت کریسمس، ستاره ای درخشان بر نوک و ستیغ درخت است که نشانه ولادت و راهنمائی برای یافتن محل ولادت حضرت مسیح را تداعی می کند، از دیگر ویژگی های درخت کاج، بابانوئلی است که با کیسه هدایا بردوش زیر درخت ایستاده است، دیگر اجزای درخت کریسمس، تندیس های کوچک فرشته، عصا، کیسه و جوراب های رنگی، نوارهای رنگی درخشان و نیز ستاره ها، گوی ها، میوه رنگ شده درخت کاج و چراغ های ریز الوان، تمامی درخت و اطراف آنرا در بر می گیرد. هدیه هائی را که برای افراد خانواده و خویشاوندان تهیه شده نیز زیر درخت کریسمس می گذارند.

عجیب ترین آداب و رسوم کشورها در کریسمس:
مردم کشورهای مختلف برای جشن کریسمس آداب و رسوم مختلفی دارند، کریسمس در همه جای دنیا جشن گرفته می شود اما هر کشوری برای خود آداب و رسومی دارد، البته برخی از آنها خیلی هم عجیب هستند.

 آفریقای جنوبی:
برای جشن کریسمس مردم آفریقای جنوبی، کرم ابریشم سرخ شده می خوردند.

نروژ:
بر خلاف سایر کشورها که روز قبل عید خانه خود را تمیز می کنند، نروژی ها گرد، خاک و غبار خانه را در جایی جمع می کنند و اعتقاد دارند جادوگران و ارواح این خاک ها را با خود می برند.

آلمان:
شب کریسمس در آلمان، بچه ها کفش خود را بیرون از خانه می گذارند، روز بعد داخل کفش بچه های خوب شکلات و داخل کفش بچه های سر به هوا شاخه درخت پیدا می شود، مردم آلمان برای شب کریسمس رسم عجیب دیگری هم دارند، یک خیار شور در درخت کریسمس پنهان می کنند و صبح هر کدام از بچه ها زودتر از بقیه خیار شور را پیدا کنند، از والدین خود هدیه می گیرند.

اکراین:
اکراینی ها در شب سال نو به جای اینکه درخت کاج تزئین کنند، تار عنکبوت مصنوعی درست کرده و گوشه خانه را با آن تزئین می کنند.

جمهوری چک:
دختران مجرد در جمهوری چک شب سال نو، یک لنگه کفش خود را از خانه به بیرون پرتاب می کنند، اگر نوک پنجه کفش موقع به زمین افتادن سمت در خانه باشد، نشان دهنده این است که در سال جدید آن دختر ازدواج می کنند.

 فنلاند:
در شب سال نو مردم فنلاند، به گورستان می روند تا برای رفتگان خود شمع روشن کنند، به این ترتیب شب سال نو گورستان های فنلاند پر از شمع روشن شده و تاریک نیست.

ایسلند:
بچه ها در ایسلند از شب کریسمس به مدت 12 روز بالای بالش خود یک لنگه کفش می گذارند، صبح که بیدار می شوند در کفش ها شکلات گذاشته شده و بچه ها آن ها را می خورند.

انگلیس:
بچه ها در انگلیس شب کریسمس جوراب خود را آویزان می کنند، تا صبح داخل آن هدیه باشد، اما بچه های بازیگوش در صبح روز بعد چیزی جز یک تکه زغال داخل جوراب خود پیدا نمی کنند.
 

گزارش: مولود عبداللهی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا