آیا راه اندازی رمز پول ملی ممکن است؟

چند روز قبل به نقل از ریاست محترم بانک مرکزی خبری مبنی بر راه اندازی رمز پول ملی منتشر شد که واکنش های مختلفی در پی داشت. در این یادداشت نکاتی مهم در رابطه با موضوع فوق مطرح شده و به طور کلی عملی بودن این طرح بررسی می شود.

 

به گزارش سیناپرس، علی صالح آبادی روز یکشنبه  در گردهمایی روسای نمایندگی ‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، اظهارداشت: گسترش مراودات اقتصادی و تجاری با همسایگان برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم، حیاتی و دارای اهمیت راهبردی است.

وی با تشریح جزییات چرخه امور در سامانه نیما، افزود: بانک مرکزی دخالتی در تعیین نرخ ارز در سامانه نیما ندارد و توافق بین صادر کننده و وارد کننده، تعیین کننده نرخ حواله ارز در این سامانه است. در این میان سئوال مهمی که ممکن است برای هر شهروند مطلع در این خصوص پیش بیاید این است که آیا ما زیرساختهای مورد نیاز را در در کشور داشته و امکانات لازم  دراین خصوص فراهم کرده ایم یا خیر؟ آیا جامعه ما در حال حاضر آمادگی پذیرش و استفاده از رمز ارز ملی را خواهد داشت؟ ارزش گذاری رمز ارز ملی بر چه اساسی خواهد بود؟

بدون شک پاسخ به این سوالات بسیار مهم بوده و باید توجه داشت که انجام اقدامات بنیادین اقتصادی نیازمند توجه به عوامل مختلفی است. در این میان مهمترین سوالی که به ذهن کارشناسان خطور می کند، این است که اصولا آیا دولت کنترل کامل قیمت رمز ارز مورد نظر خود را به عهده خواهد داشت و یا هرگونه ارزش گذاری این رمز ارز را به روند عرضه و تقاضا در بازار خواهد سپرد؟ به گزارش سیناپرس، سوال دیگری که قطعا مقامات اقتصادی دولت باید به آن پاسخ دهند، این است که آیا این رمز ارزدر صرافی های دیجیتال معتبر بین المللی مورد پذیرش قرار خواهد گرفت یا خیر؟ برای نمونه آیا یک صراف بومی و کیف الکترونیک بومی ویژه این ارز خواهیم داشت که بانک مرکزی هم نظارت شفاف و درستی بر آن خواهد داشت یا خیر؟ زیرا هرگونه ضعف مدیریتی در این زمینه می تواند منجر به حضور افراد سودجو شده و در نهایت این بازار با اختلال مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر با توجه به اظهارات ریاست محترم بانک مرکزی، بسیاری از تجار و فعالان اقتصادی تمایل دارند بدانند آیا این رمز ارز در مبادلات بین الملل مورد پذیرش سایر کشورها قرار خواهد گرفت و  به طور خاص آیا بزرگترین شریک تجاری ما یعنی کشور چین این رمز ارز را جهت انجام تبادلات و خرید و فروش کالاها قبول خواهد کرد؟

به گزارش سیناپرس، هرچند در نگاه کلی وجود رمز ارز ملی قطعا کمک شایانی به بخشهای مختلف جامعه داشته و موجب ایجاد شفافیت در تبادلات مالی خواهد شد اما همه این منافع از وجود رمز ارزی حاصل می شود که بتوان در سطح بین الملل از آن استفاده کرد. از سوی دیگر این موضوع نیز باید بررسی شود که  تحریم های احتمالی آمریکا  بر عملکرد این رمز چه تأثیری خواهد گذاشت و همانطور که در سئوالات بالا مطرح کردم قبول و یا رد صرافی های معتبر دیجیتال برای رمز ارز ملی ایرانی حیاتی خواهد بود و در صورت عدم پذیرش این ارز در سطح جهانی، ساخت آن تنها دور ریختن بودجه و زمان خواهد بود.

برای درک بهتر این موضوع کافی است در نظر بگیریم اخیرا صرافی باینانس کلیه حساب های ایرانیان را بواسطه شرایط و ضوابطی که دولت آمریکا مقرر کرده بود، مسدود کرده و این موضوع باعث متضرر شدن بسیاری از هموطنانمان شده است. در پایان شاید بتوان با خوشبینی به این موضوع نگریست که چه زود و یا چه دیر این اتفاق باید رخ داده و البته نواقص و مشکلات رمز ارز ملی  می تواند در گذر زمان رفع شود.

*دکتر پوریا جهانبخشیان- مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس 
مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا