خانواده فاکتور مهم توسعه علمی
به گزارش خبرگزاری سیناپرس، دکتر محمد مبارکی در سلسله نشست های چالش های کیمیاگران دانش در مرکز افکار سنجی ایسپا؛ اظهار کرد: در بحث خانواده با توجه به اینکه جنس محیط خانواده از جنس اجتماع هست و روابط عاطفی وصمیمیت نقش تعیین کننده اصلی را دارد، اگر در محیط خانواده، تربیت و آموزش بر اساس عاطفه، اخلاقیات و روابط گرم باشد و در کنار این روابط عاطفی والدین سعی کنند گفتگو داشته باشندو اجازه تفکر به فرزندان داشته باشند در چنین محیطی فرزند یا کنشگر رشد می کند و برای ارائه ایده آماده می شود
دکتر مبارکی خاطرنشان کرد: اگر محیط خانواده محیطی استبدادی باشد و به فرزند اجازه کاوش داده نشود و والدین دارای اقتدار اخلاقی نباشند و گفتگو در چنین خانواده ای صوت نمیگیرد بنابراین ما نباید انتظار افراد خلاق را در محیط خانواده داشته باشیم
.
وی به کنشگر جمعی مدرسه اشاره کرد و گفت: چهار عمل و مهات اصلی باید به دانش آموزان آموخته شود که یکی از مهمترین آنها مهارت مشاهده است، به گونه ای که گاهی مهارت مشاهده کردن را به دانش آموزان آموزش نمی دهیم و در سطح اول دانش متمرکز می شویم در حالیکه باید مهارت مشاهده را در مدارس تقویت کنیم
.
دکتر مبارکی به مهارت آموزشی اشاره کرد و افزود: در مدرسه باید مهارت پرسشگری و کنجکاوی را در دانش آموزان ایجاد کنیم، همچنین مهارت تفکر و اندیشه ورزی را باید در دانش آموزان ایجاد کنیم و باید فرهنگ گفتگوی منطقی را ترویج دهیم به گونه ای که باید فرهنگ گفتگوی منطقی را در بین دانش آموزان از همان دوران مدرسه آموزش دهیم و آنها را آماده ورود به جامعه کنیم و آنها انگیزه جستجو و تحقیق پیدا خواهند کرد و باعث ارائه ایده و خلاقیت می شود و انگیزه جست جو گری در آنها به وجود می آید
وی به بحث دانشگاه اشاره کرد و گفت: رابطه بین دانشجویان و اساتید باید چهار مشخصه اساسی داشته باشد که یکی از آنها الگوی توزیع منابع دانشگاه است که اعم از منابع مالی و غیر مادی است که باید مبنتی بر پژوهش های علمی باشد و افراد باید در این زمینه احساس عدالت داشته باشند.
وی ادامه داد: الگوی مدیریتی در دانشگاه باید مبتنی بر شایسته سالاری علمی و خودمختاری نسبی در دانشگاه در قسمت مدیریتی وجود داشته باشد و گردش نخبگان صورت گیرد
دکتر مبارکی با بیان اینکه در حوز نظام فرهنگی باید ارزش ها و فرصت های فکری را برای توسعه علمی ایجادکند؛ خاطرنشان کد: بحث خردگرایی حاکم باید باشد و عام گرایی علم در سطح جامعه مطرح باشدو بحث حاکمیت علمی مطرح باشد که در ین شرایط پیشرفت علم تسریع خواهد شد.
دکتر مبارکی با بیان اینکه تولید علم وپژوهش مولد به صورت مستمر و پایدار نیازمند این است که در سطح جامعه و در سطح خرد و کلان، شرایط رشد فراهم شود، گفت: ویژگی های خلاقیت، تفکر و اندیشه ورزی در کنشگرباید وجود داشته باشد و از طریق مشوق فکری به آنها انگیزه داده شود تا بتوانیم بحث توسعه علمی ر در سطح جامعه به لحاظ کیفی و کمی داشته باشیم.