نوسانات دما بر نتایج آزمایشگاهی بیمار تأثیر می‌گذارد

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از مدیکال اکسپرس، پزشکان برای روشن‌شدن آنچه در داخل بدن می‌گذرد، آزمایشاتی را به آزمایشگاه می‌فرستند، اما نمی‌دانیم که آیا نتایج آزمایش‌ها می‌تواند بازتاب آنچه در خارج از بدن در حال وقوع است، باشد یا خیر.

نویسندگان این مطالعه بر این باورند که آزمایشگاه‌ها می‌توانند از نظر آماری دمای محیط را در روزهای آزمایش، هنگام گزارش نتایج آزمایشگاهی تنظیم کنند تا به تغییرات روزانه توجه داشته باشند.

برای بررسی این سوال، اوبرمایر و دوین پوپ از دانشگاه شیکاگو مجموعه بزرگی از نتایج آزمایش ها را از سال 2009 تا 2015 تجزیه و تحلیل کردند، که شامل چندین منطقه آب و هوایی است. آنها میزان تأثیر نوسانات دمایی روزانه بر نتایج را اندازه‌گیری کردند و دریافتند که دما بر بیش از 90 درصد آزمایش‌های فردی، از جمله اندازه‌گیری‌های عملکرد کلیه، اجزای سلولی خون و چربی‌هایی مانند کلسترول و تری گلیسیرید تأثیر گذاشته است. 

این نوسانات کوچک روزانه، احتمالاً بازتاب روندهای فیزیولوژیکی بلندمدت نیست. اما به نظر می‌رسد پانل‌های چربی بیمارانی که در خنک‌ترین روزها نسبت به گرم‌ترین آن آزمایش شده‌اند، خطر قلبی عروقی کمتری را نشان می‌دهد، و در نتیجه از میزان داروهای کاهش‌دهنده کلسترول به نام استاتین‌ها تا ده درصد کاسته می‌شود. در هر حال اگر این نتایج احتمالاً درست باشد، منعکس‌کننده تغییرات پایدار در خطر قلبی عروقی نیست.

پوپ گفت: علت آنها هرچه باشد، دما حداقل در برخی آزمایش‌ها تغییرات نامطلوبی ایجاد می‌کند که به نوبه خود منجر به انحراف در تصمیم‌های مهم پزشکی می‌شود.

یکی از پیامدهای عملی این مطالعه این است که آزمایشگاه‌ها می‌توانند دمای محیط را در روز آزمایش هنگام گزارش نتایج آزمایشگاهی تنظیم کنند. در عمل، تصمیم‌گیری در مورد تعدیل باید به صلاحدید کارکنان آزمایشگاه و پزشک معالج، به طور بالقوه بر اساس موارد آزمایش باشد.

 

منبع: medicalexpress
مترجم: طیبه جعفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا