راهنما لازمه یک کوهنوردی ایمن

به گزارش سیناپرس اصفهان، فرهاد تقوی، کوهنورد و فعال گردشگری در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری ضمن تبریک روز جهانی کوهستان، اظهار داشت: برای داشتن امنیت و سلامت خود حتما با یک راهنمایی محلی کوهنوردی کنید، زیرا افراد مبتدی در معرض خطر هستند و عدم آگاهی و شناخت آن ها باعث می شود دچار بحران شوند.

فرهاد تقوی ادامه داد: برای شروع به کوهنوردی لازم است نکاتی را مد نظر داشت، مهم ترین نکته، انتخاب کفش مناسب کوهنوردی است، داشتن کوله پشتی مناسب و سبک نیز باعث می شود شما در طی مسیر کمتر اذیت شوید.

این کوهنورد اشاره داشت: مصرف غذاهای سبک قبل از پیمایش کوه برای کوهنورد مفید است، در طی کوهنوردی نیز همراه داشتن غذاهای سبک، چند میوه، آب فراوان، خوراکی های مفید و سبک مثل مغزیجات، خرما و … در کوله پشتی الزامی است.

تقوی اذعان داشت: کسب اطلاعات در مورد مسیر و منطقه ای که در آن می خواهید کوهنوردی کنید بسیار مهم است، در مرحله بعدی باید حتما هواشناسی آن منطقه را بررسی کنید تا از بارندگی ها، وزش باد و … در آن منطقه اطلاعات کسب کنید، بعد از دسترسی به این اطلاعات بهتر است با یک راهنمایی محلی هماهنگ شوید و کوهنوردی خود را آغاز کنید.

وی گفت: در حال حاضر اپلیکیشن هواکوه برای بررسی وضعیت آب و هوای کوه بسیار مفید و دقیق است، با استفاده از این اپلیکیشن می توان وضعیت آب و هوای هر منطقه را تا یک هفته آینده بررسی کرد.

این فعال گردشگری اضافه کرد: بعد از اینکه کوهنوردی را شروع کردید برای طی مسیر یا از روی نقشه قدم بردارید یا از پاکوب های جا مانده استفاده کنید تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد کنید و پوشش گیاهی منطقه را نابود نکنید.

تقوی افزود: نباید برای لذت بردن از طبیعت خودخواه بود، در طبیعت زباله نریزیم و حتی اگر زباله ای مشاهده شد جمع آوری کنیم، تا همیشه طبیعتی بکر و سالم داشته باشیم.

این فاتح قلعه دماوند اشاره داشت: برای کوهنورد شدن علاقه به طبیعت یکی از شرایط واجب و الزامی است، زیرا این رشته سختی های زیادی دارد و تا عاشق این رشته نباشید، نمی توانید موفق شوید.

 

گزارش: مولود عبداللهی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا