درمان بدون درد سرطان پوست در منزل

به گزارش سیناپرس، درمان های رایج برای نوعی سرطان پوست موسوم به کارسینوم سلول بازال می تواند مشکلات فراوانی را برای بیماران ایجاد کند. به تازگی پژوهشگران موفق به ساختن وسیله ای شده اند که بیماران مبتلا به سرطان پوست می توانند از آن در داخل منزل استفاده کنند.

این دستگاه که گفته می شود دارای ابعادی به اندازه یک سکه بزرگ است، از روش درمانی فوتودینامیک (PDT) استفاده می کند که به گفته دانشمندان به اندازه درمان بیماران سرطانی در بیمارستان موثر است. از آنجایی که دوره معمول درمان PDT شامل دو دوره درمان سرپایی است که هر کدام بیش از دو ساعت طول می کشد، این دستگاه جدید می تواند مدت زمان حضور بیماران در بیمارستان را کاهش دهد، که این موضوع به طور خاص در طول همه گیری ضروری تر است.

درمان فتودینامیک چیست؟

محققان آکادمی اروپایی درماتولوژی و ونیرولوژی در این رابطه می گویند که روش درمانی فوتودینامیک استفاده از داروهای حساس به نور و منبع نور را برای از بین بردن سلول های سرطانی غیرطبیعی ترکیب می کند.به گزارش سیناپرس، تا کنون مطالعات متعددی  اثربخشی این روش  را در بیماران مبتلا به سرطان پوست کارسینوم سلول بازال کم خطر که شایع ترین نوع سرطان پوست محسوب می شود، نشان داده است.

به گفته محققان، ساخت این دستگاه قابل حمل بسیار مهم است زیرا بسیاری از بیماران برای دریافت درمان تخصصی پوست باید مسافت های طولانی را  سفر کنند. به گزارش سیناپرس، با این حال، همه ‌گیری جهانی کرونا نیاز به توسعه این عنصر درمانی در خانه را تسریع کرد که پتانسیل تاثیرگذاری بر درمان سرطان پوست در سطح بین‌المللی را دارد.

برای آزمایش اولیه، ۱۵ فرد مبتلا به سرطان پوست با یک جلسه روش درمانی فوتودینامیک در بیمارستان آمارال کاروالیو در برزیل مورد مداوا قرار گرفتند. محققان درمان این افراد را با استفاده از کرم متیل آمینولولینات ۲۰ درصدی روی ناحیه سرطانی شروع کرده، سپس این ناحیه را با یک چراغ ال ای دی قرمز به مدت ۲۰ دقیقه روشن کردند. اعضای این تیم در ادامه یک لایه نازک از کرم را به آن ناحیه اضافه کرده و سپس دستگاه قابل حمل را با استفاده از نوار چسب در محل مورد نظر نگه داشتند.

به گزارش سیناپرس، سپس هر بیمار باید ۹۰ دقیقه منتظر می ماند تا دستگاه را به مدت دو ساعت استفاده کند. از آنجایی که انجام این کار در خانه آسان بود، هر بیمار می توانست بدون نیاز به ورود به بیمارستان، درمان خود را به پایان برساند.به گزارش سیناپرس، در ادامه پژوهشگران از بیماران خواستند که درد خود را در مقیاس صفر تا ۱۰(صفر بدون درد و ۱۰شدیدترین میزان درد) اندازه گیری کنند. شرکت کنندگان این کار را در فواصل سه دقیقه ای در بیمارستان و فواصل ۲۰  دقیقه ای در خانه انجام دادند.

نتایج این پژوهش نشان داد تفاوت قابل مقایسه ای بین درمان‌های فوتودینامیک خانگی و بیمارستانی  وجود نداشته و تاثیر گذاری این روش نزدیک به ۸۷ درصد است. از سوی دیگر استفاده از دستگاه فوق برای درمان در خانه به طور قابل‌ توجهی میزان درد تجربه شده توسط بیماران را کاهش داد.

به گزارش سیناپرس، پرفسور ماری آلت ریچارد، سرپرست این تیم مطالعاتی در رابطه با سیستم فوق الذکر گفت: نتایج این ما می تواند تأثیر بسیار مثبتی بر درمان سرطان سلول بازال داشته باشد. بیماران با کمک این فناوری نیازی به حضور در بیمارستان نداشته و سطوح بسیار پایین‌ تری از درد ناشی از درمان را گزارش می ‌کنند.

مترجم: زهرا همراز
منبع: studyfinds

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا