نیروگاه ها بلای جان کشاورزی ایران شده اند

مناطق مستعد کشاورزی باعث نابودی زمین های زراعی و کشاورزی مان شده است.

 

دکتر شاهین رفیعی، عضو هیات علمی گروه ماشین ‌های کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: در کشوری که بی ‌آبی و بحران آب حاکم است باید مصرف آب مدیریت شود اما متاسفانه هم اکنون مدیریت منابع آبی کشاورزی جزو اولویت های کشور نیست به همین دلیل اکنون شاهد خشکسالی و بحران منابع آبی کشورمان طی سه دهه اخیر هستیم. اگر ما طی این سال ها مدیریت درست و مناسبی برای استفاده از منابع آبی مان داشتیم، دیگر شاهد چنین مشکلاتی در کشورمان نبودیم.

دکتری مکانیک و ماشین های کشاورزی اظهارداشت: اکنون مدیریت نامناسب و ایجاد کارخانه ها و نیروگاه ها در مناطق مستعد کشاورزی باعث نابودی زمین های زراعی و کشاورزی مان شده است. به عنوان مثال در دشت کبودر آهنگ ( منطقه ای که مستعد کشاورزی است) نیروگاه احداث کرده ایم و برای تامین آب آن 50 حلقه چاه عمیق زده ایم. این مساله باعث نابودی زمین های کشاورزی و کاهش آب های زیرزمینی این منطقه شده است. همچنین در اصفهان کارخانه فولادسازی یا نیروگاه ایجاد کرده ایم؛ نیروگاهی که نیاز به آب دارد که باید برای تامین آن، آب را کیلومترها از مناطق دیگر به این ناحیه بیاوریم.

وی تصریح کرد: اکنون بخشی از مرزهای ایران به آب ‌های آزاد دنیا متصل است. ما می توانیم به جای احداث یک نیروگاه در منطقه خوش آب و هوا، آن را در مناطق نزدیک به آب های آزاد ایجاد و برای تامین آب صنعتی آن از آب های آزاد استفاده کنیم. وی به سیناپرس گفت: ما باید کارخانه فولاد سازی مان را نزدیک بندرعباس و آب های آزاد ببریم تا کشاورزان بومی پایین دست این کارخانه با برداشت آب، لطمه جدی از نظر فرهنگی، اقتصادی و بحران اجتماعی نخورند. اکنون بسیاری از کشاورزان این ناحیه با توسعه صنایع غیر کشاورزی، با مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان و نان آوران خانواده ها مواجه شده اند.

وی عنوان کرد: ضمن اینکه دولت باید توسعه صنعت کشاورزی و مدیریت مناسب منابع آبی را در اولویت خود قرار دهد. نمایندگان مجلس نیز باید به این امر توجه ویژه ای داشته باشند. شاید اگر من نیز نماینده یک منطقه بودم به دنبال آوردن صنعتی در منطقه خودم می بودم تا بتوانم برای جوانان آن ناحیه اشتغال زایی کنم اما توجهی به آینده آن صنایع و ضربه مهلکی که این صنایع در منطقه یا مناطق همجوار ایجاد می کنند، نداشته باشم. نمایندگان مجلس بیشتر از اینکه مسوول یک منطقه باشند، مسوول کل کشور هستند از اینرو ضرورت دارد به این مساله توجه جدی داشته باشند.

گفتگو: فرزانه صدقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا