این گردنبند ۱۵۰ هزار سال پیش ساخته شد

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران باستان شناس طی کاوش های خود در کشور مراکش موفق به کشف  صدف ‌هایی شدند که گمان می‌رود به شکل گردنبند و دستبند ساخته شده باشند. این آثار در غار بیزمون در نزدیکی استراحتگاه ساحلی Essaouira کشف شدند.

عبدالجلیل بوزوگر، سرپرست این تیم تحقیقاتی درباره یافته های رونمایی شده اعلام کرد: بررسی های ما نشان می دهد قدمت این آثار حدودا بین ۱۴۲ تا ۱۵۰ هزار سال پیش است. به گفته این باستان شناس، کشف آثار تزئینی و گردنبند با این قدمت، پیامدهای عظیمی برای تاریخ بشریت داشته و می تواند نشان دهنده استفاده از زبان و گفتگو بین انسان ها باشد زیرا این اشیاء نمادین بوده و نمادها، بر خلاف ابزار، فقط از طریق زبان قابل انتقال هستند.

به گفته محققان، کشف آثار فوق این سوال را مطرح می کند که آیا ساخت این اشیا به معنای وجود زبانی است که مردم این منطقه در حدود ۱۵۰ هزار سال پیش از آن برای برقراری ارتباط بین خود و اعضای گروه های دیگر استفاده می کردند؟

بوزوگر در یک کنفرانس مطبوعاتی در این رابطه اعلام کرد: زیور آلات مشابهی در سراسر خاورمیانه و آفریقا پیدا شده است که قدمت آنها بین ۳۵ تا ۱۳۵ هزار سال است. مقایسه این یافته ها نشان می دهد انسان های باستانی به دنبال این نوع خاص از صدف ها بودند که قابلیت استفاده در ساخت وسایل تزئینی و زیور آلاتی همچون دستبند و گردنبند را داشت.به گزارش سیناپرس، این موضوع نشان می دهد که آنها مفهومی را با یکدیگر به اشتراک گذاشته اند و شاید حتی یک زبان نیز بین آن ها وجود داشت. باید به این نکته نیز توجه داشت که این آثار باستانی در جغرافیای تاریخی بسیار وسیعی مورد استفاده قرار گرفته و سایت های مرتبط با آن ها دارای فاصله زیادی با یکدیگر هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که مراکش محل کشف برخی از قدیمی‌ ترین بقایای انسان‌ های خردمند کشف شده تا به امروز بوده است.  برای نمونه در سال ۲۰۱۷ ، فسیل پنج انسان هوشمند با قدمت ۳۱۵ هزار سال در این کشور شناسایی شد.
به گزارش سیناپرس،اعضای این تیم پژوهشی شامل محققانی از موسسه ملی باستان شناسی و میراث فرهنگی مراکش (INSAP) و همچنین دانشگاه آریزونا در ایالات متحده و موسسه تحقیقاتی LAMPEA فرانسه بود.

این کشف پس از آن صورت گرفت که باستان شناسان در مراکش در ماه سپتامبر ابزارهای لباس سازی را شناسایی کردند که از استخوان ساخته شده بود و قدمت آن به ۱۲۰ هزار سال قبل می رسد. از این ابزار به عنوان  قدیمی ترین ابزار مرتبط با تهیه لباس که تاکنون  کشف شده است، یاد می شود.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: khaleejtimes و  english.alaraby

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا