فوبیا ارتباط زیادی با خطر ندارد

به گزارش سیناپرس اصفهان ندا هوشیار روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: همه انسان‌ها در طول زندگی احساس ترس را با شدت های مختلف تجربه کرده‌اند. ترس به ما هشدار می دهد که خطری در راه است و باید برای حفظ جان و سلامتی خود اقدامی کنیم. ترس جزو احساسات طبیعی در زندگی روزمره ما  به شمار می‌رود و معمولاً دوام چندانی ندارد یا آنقدر شدید نیست که کار و زندگی روزمره ما را دچار اختلال کند اما هنگامی که احساس ترس شدید، غیرمنطقی و بیمارگونه شود، سلامت روان و زندگی روزمره ما را دچار اشکال می کند و نام «فوبیا» را به خود می‌گیرد.

هوشیار با بیان اینکه فوبیا یک اختلال روحی است که باید درمان شود، اضافه کرد: ترس طبیعی و عادی باعث می‌شود تا ما از خطر در امان بمانیم اما فوبیا ارتباط زیادی با خطر ندارد. فردی که به فوبیا دچار می‌شود؛ دچار ترس و اضطرابی غیر موجه و شدید می‌شود ولی نمی‌تواند کاری درباره این احساس انجام دهد.

وی با اعلام اینکه انجمن روان ‌پزشکی آمریکا بیشتر از ۱۰۰ نمونه‌ی مختلف از فوبیا را به رسمیت شناخته است، گفت: انواع مختلفی از فوبیای خاص بر اساس شیء یا موقعیت وجود دارد که یکی از از آنها فوبی مکان های باز است که عبارت است از ترس از مکان‌ها و موقعیت‌هایی که نمی‌توانید به‌راحتی از آن خارج شوید یا از آنها فرار کنید. مکان های شلوغی مثل رستوران، بازار، خیابان، مترو، مراکز خرید و… .

این روانشناس بالینی عنوان کرد: افرادی که دچار چنین اختلالی می‌شوند، تمام تلاش خود را می کنند تا نیاز نباشد به چنین مکان هایی بروند و در صورت اجبار به رفتن، معمولاً از ورود به این مکان ها اجتناب می کنند یا در صورت ورود به شدت هراسان و وحشت زده می شوند و سریعاً می خواهند محل را ترک کنند. خیلی از این بیماران از ترس مواجهه با چنین مکان‌هایی خود را برای مدت طولانی در خانه حبس می کنند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا