تولید واکسن آلزایمر در آینده ای نه چندان دور

به گزارش سینا پرس اصفهان محققان دانشگاه لستر، با رویکردی نوین به این بیماری به منظور کشف درمان قطعی و همچنین وسیله ای برای تولید واکسن مؤثر آلزایمر، بسیار رضایت بخش و امیدوارکننده بوده است.

نویسندگان این مطالعه با روش درمان مبتنی بر تولید پادتن و همچنین با تولید واکسن مبتنی بر پروتئین، توانستند با موفقیت علائم آلزایمر را در مجموعه ای از موش های بیمار کاهش دهند.

آغاز و پیشرفت آلزایمر با تجمع پلاک های پروتئین آمیلوئید بتا در مغز ارتباط نزدیک دارد. محققان در این مطالعه تصمیم گرفتند که تمام توجه خود را بر روی شکل متفاوتی از محلول پروتئین که بسیار سمی است معطوف کنند.

در کارآزمایی های بالینی ، هیچ یک از درمان های ممکن امروزی که در حل نمودن پلاک های آمیلوئیدی در مغز مؤثرند در کاهش علائم آلزایمر موفق نبوده اند و حتی برخی از آنها عوارض جانبی نیز داشته اند.

توماس بایر از مرکز پزشکی دانشگاه گوتینکن می گوید: ما رویکردی متفاوت اتخاذ نموده ایم و یک پادتن در موش ها تشخیص داده ایم که می تواند اشکال کوتاه بتا آمیلوئید محلول را خنثی کند در حالی که به هیچ یک از اشکال طبیعی پروتئین یا پلاک ها متصل نمی شود. 

 

پادتن انسانی شده شگفتی های بزرگی به همراه دارد

این تیم تحقیقاتی مراقبت ویژه ای را برای تغییر این پادتن انجام دادند تا سیستم ایمنی انسان به عنوان یک عامل خارجی تهدید کننده به آن واکنش نشان ندهد. این تیم تحقیقاتی مراقبت ویژه ای را برای تغییر این پادتن انجام دادند این تیم برای درک این مسأله که کجا و چگونه این پادتن انسانی شده خود را به شکل کوتاه شده آمیلوئید بتا می چسباند مشاهداتی انجام دادند و دریافتند که پروتئین آمیلوئید بتا به شکل سنجاق سر به سمت خود جمع شده است.

این مشاهده دانشمندان را بسیار متعجب کرد. این ساختار هیچگاه پیش از این در آمیلوئید بتا دیده نشده بود. کشف چنین ساختار معینی تیم تحقیقاتی را بر آن داشت پروتئین را طوری مهندسی کنند تا شکل سنجاق سر به خود بگیرد و به همان روش به پادتن متصل شود.

پروفسور مارک کار از مؤسسه زیست شناسی ساختاری و شیمیایی لستر می گوید: ایده ما این بود که این شکل مهندسی شده آمیلوئید بتا را بطور بالقوه به عنوان واکسن در تحریک سیستم ایمنی فرد و برای تولید پادتن های نوع TAP01-04  استفاده کنیم.

در مرحله بعد، محققان پروتئین آمیلوئید بتا مهندسی شده را بر روی موش ها آزمایش کردند و همانطور که انتظار می رفت این موش ها شروع به تولید پادتن های نوع TAP01  کردند.

 

واکسن ،علائم آلزایمر را بهبود می بخشد

نویسندگان این مطالعه،  پادتن انسانی شده و واکسن آمیلوئید بتا توسعه یافته (موسوم به TAPAS) را  هر دو بر روی دو مدل مختلف موش که دچار آلزایمر بودند امتحان کردند و همان تکنیک های تصویر برداری که برای تشخیص زوال عقل در انسان استفاده می شود در موش ها هم استفاده شد و نشان داد پادتن و واکسن هر دو به بازیابی عملکرد نورون، افزایش متابولیسم گلوکز در مغز و بازیابی حافظه کمک می کند. حتی زمانی که واکسن آن  پروتئین ها را مورد هدف قرار نمی داد تشکیل پلاک آمیلوئید بتا رو به کاهش می رفت.

دکتر پریتی باکرانیا گفت: پادتن انسانی TAP01-04  و واکسن TAPAS  بسیار متفاوت از پادتن ها و واکسن های قبلی برای درمان بیماری آلزایمر هستند زیرا شکل متفاوتی از پروتئین را هدف گیری می کنند. به همین دلیل می توان آنها را یک درمان بالقوه برای این بیماری دانست .
وی افزود: نتایج بسیار هیجان انگیز بود و گواهی بر تخصص علمی این تیم می باشد.

پروفسور کار در پایانگفت: اگر این نتایج در آزمایشات بالینی انسانی تکرار شود می تواند زندگی بسیاری از بیماران را متحول کند. درمان این بیماری نه تنها پس از تشخیص علائم اولیه میسر می شود بلکه امکان واکسیناسیون قبل از بروز علائم نیز ممکن می شود.

 

منبع: studyFinds
مترجم: سعیده سورانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا