جای خالی مطالعه در اولویت های افراد

به گزارش سیناپرس اصفهان، محمدرضا حیدری مشاور و برنامه ریز کنکور به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابداری در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: متأسفانه مطالعه و کتابخوانی در جامعه ما به عنوان یک اولویت دیده نمی شود و همین امر باعث شده مردم در زندگی خود به مشکلاتی برخورد کنند که حل آن ها برایشان آسان نیست.

 حیدری ادامه داد: با سواد بودن این نیست که شخص سواد خواندن و نوشتن داشته باشد بلکه با سوادی به میزان مطالعه افراد مربوط است، ما می توانیم سواد خود را در هر زمینه ای که علاقه داریم با مطالعه کتاب های مربوط به علایق خود افزایش دهیم.

وی افزود: فرهنگ مطالعه باید از کودکی در انسان شکل بگیرد، اگر شخصی از کودکی به مطالعه علاقه مند شود قطعاً در جوانی و بزرگسالی نیز به مطالعه علاقمند است و مطالعه در زندگی آن شخص به عنوان یک اولویت دیده می شود، در غیر این صورت ایجاد علاقه به مطالعه در افراد با سنین بالا بسیار سخت یا حتی امکان پذیر نیست.

حیدری گفت: برای ایجاد علاقه به مطالعه در کودکان می توان در مدارس یک زنگ را به عنوان زنگ مطالعه قرار داد، در زنگ مطالعه علایق کودک شناسایی شود و نسبت به علایقش کتاب های معرفی گردد تا کودک آن ها را مطالعه کند و در مدرسه برای همکلاسی های خود توضیح دهد، با این کار دانش آموزان هم نسبت به علایق خود آگاهی لازم را پیدا می کنند و هم فرهنگ مطالعه در وجودشان نهادینه می شود، البته باید توجه کرد زنگ مطالعه نباید امتحان و نمره ای داشته باشد تا کودک به عنوان یک تفریح به آن نگاه کند و خیلی راحت جذب این زنگ و مطالعه شود.

این مشاور افزود: همانطور که وظیفه تأمین نیازهای مادی فرزند بر عهده والدین است، آنها موظف هستند در راستای  یادگیری و پرورش فکر او نیز قدم بردارند که الفبای آن عادت دادن به مطالعه است.

وی اشاره کرد: اگر ما به اندازه کافی مطالعه داشته باشیم، در جامعه جایگاه بهتری پیدا می کنیم، طرز تفکر متفاوت تری نسبت به دیگران داریم، مطالعه بر روی شعور و نحوه معاشرت انسان نیز تأثیرگذار است. عادت به مطالعه باعث می شود انسان در مواجه با مشکلات شکیباتر باشد و بتواند بهترین تصمیم را بگیرد.

حیدری اذعان داشت: علاقه به مطالعه فقط از کتابخانه افراد مشخص نیست، زیرا بعضی ها کتاب را فقط برای قرار دادن در کتابخانه های خریداری می کنند و به دنبال مطالعه آن نیستند، علاقه به مطالعه از نوع گویش و نگرش انسان به زندگی مشخص می شود، شخصی که مطالعه گر باشد نوع صحبت کردن، معاشرت، برخورد با مشکلات، دغدغه ها و سبک زندگی متفاوتی دارند که آن ها را از انسان های دیگر متمایز می کند.

این مشاور و برنامه ریز کنکور افزود: دانش آموزانی که برای کنکور به مشکل برخورد می کنند و نمی توانند به اندازه کافی مطالعه داشته باشند تا در رشته مورد علاقه خود پذیرش شوند، همان افرادی هستند که از کودکی عادت به مطالعه نداشته اند و هنگامی که برای کنکور تصمیم به مطالعه می گیرند، ذهنشان با آن ها یاری نمی کند، زیرا ذهن این افراد برای مطالعه رشد نکرده است.

حیدری با توجه به فروش های اینترنتی در این روزهای کرونایی اشاره کرد: با توجه به افزایش فروش های اینترنتی و ترس از حضور مردم به واسطه بیماری کرونا، افراد کمتری برای خرید کتاب به صورت حضوری مراجعه می کنند، این امر باعث شده حتی افرادی که علاقه به مطالعه دارند نسبت به قبل کمتر کتاب خرید کنند، زیرا هیچ وقت خرید اینترنتی جای خرید حضوری کتاب را نمی گیرد و در خرید اینترنتی شخص کتاب های دیگری که با موضوع مورد علاقه اش نشر داده شده است را نمی بیند که بخواهد خریداری کند.

وی در آخر گفت: گران شدن بی حد و مرز چاپ و کاغذ یکی دیگر از مشکلاتی است که میزان مطالعه افراد را کم کرده، قبلا با هزینه ای حدود 150 هزار تومان می شد چند جلد کتاب خوب خرید و مطالعه کرد، اما در حال حاضر این مبلغ هزینه نصف کتاب هم نمی شود، برای رفع تمام این مشکلات باید در مرحله اول فرهنگ عادت به مطالعه را در جامعه افزایش داد و در ادامه تخفیفات و نمایشگاه های را در نظر گرفت تا حداقل افراد علاقه مند بتوانند کتاب مورد علاقه خود را تهیه و مطالعه کنند.

گزارش: مولود عبداللهی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا