اختلال اضطراب اجتماعی از رایج ترین اختلالات روانشناسی است

به گزارش سیناپرس اصفهان ندا هوشیار روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: هراس یا فوبیای اجتماعی که با نام «اختلال اضطراب اجتماعی» هم شناخته می‌شود، نوعی ترس یا نگرانی بسیار شدید در مورد موقعیت‌های اجتماعی است که ممکن است منجر به انزوای شدید فرد شود.
هوشیار اضافه کرد: این افراد از حضور و ملاقات در جمع هایی که افراد غریبه در آنجا حضور دارند به شدت مضطرب و هراسان می شوند. ملاقات با دیگران و انجام کارهایی از قبیل غذا خوردن و صحبت کردن در جمع برای این افراد سخت است.
وی ادامه داد: فوبیای اجتماعی گاهی اوقات ممکن است به ‌حدی شدید باشد که فرد را حتی برای انجام فعالیت‌های ساده‌ی اجتماعی، مانند خرید از فروشگاه یا پاسخ به تماس‌های تلفنی، دچار وحشت شدید کند. افرادی که دچار فوبیای اجتماعی هستند، به‌ندرت در مکان‌های عمومی رفت‌وآمد می‌کنند.
این روانشناس بالینی نوع دیگری از فوبیا را ترس از ارتفاع دانست و گفت: افراد مبتلا به این فوبیا، از رفتن به کوه‌ها، پل‌ها و ساختمان‌های بلند اجتناب می‌کنند. علائم جسمانی ترس از ارتفاع شامل سرگیجه، تعریق و احساس ازدست‌ رفتن هوشیاری است.
وی با اعلام اینکه برخی نیز از رفتن به محیط بسته ترس و واهمه شدیدی دارند، یادآور شد: این فوبیا می‌تواند زندگی افراد را دچار مشکلات زیادی کند. افراد مبتلا از رفتن به داخل آسانسور، پرواز با هواپیما یا سوارشدن به اتومبیل و ورود به جاهای تنگ و کوچک مثل انباری یا تونل اجتناب می‌کنند.
هوشیار در پایان با اشاره به اینکه افراد دارای فوبیا معمولاً بیش از یک هراس خاص دارند به تشریح برخی دیگر از فوبیاهای موجود پرداخت و خاطرنشان کرد: ترس از طوفان، ارتفاع یا آب از جمله موارد ترس از عوامل طبیعی است. فوبیای خون-آسیب نیز شامل ترس از آسیب دیدگی، دیدن خون یا اقدامات پزشکی است. به عنوان مثال دیدن یا  آزمایش خون، تزریق آمپول یا عمل جراحی و هراس های دیگر شامل ترس از زمین خوردن یا ترس از صداهای بلند و… است. همچنین ترس از شخصیت های ملبس مانند دلقک ها.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا