تغییر نگرش بانوان در جامعه ناشی از برنامه سازی تلویزیونی است

به گزارش سیناپرس اصفهان، مهدی شاه نوروزی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: تفاوت جنسیتی خانم ها در مواجه با برنامه های تلویوزیون از آقایان بیشتر است. وقتی در سریال های تلویزیونی یا برنامه های مستند، اجتماعی و آموزشی، حضور زنان و نقش آنها پر رنگ می شود، تبعات اجتماعی آن، ایجاد یک پایگاه عظیم هویتی در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و سیاسی است.
شاه نوروزی اضافه کرد: در دهه های اخیر شاهد حضور چشمگیر زنان با توجه به تفاوت جنسیتی آنها هستیم. بانوان در تغییر سبک و مؤلفه های زندگی نیز حضوری فعال داشته و دارند که همه این موارد به دلیل اثر پذیری محسوس از رسانه تلویزیون است.
وی افزود: هویت بسیاری از مردم ما جدای از نگرش های سنی و جنسی آنها تحت تأثیر رسانه تلویزیون قرار گرفته است.
این مدرس دانشگاه عنوان کرد: هویتی که بر اساس نگرش تغییر می کند به طوری که رسانه تلویزیون با تولید برنامه های خود نگاه کودک و نوجوان، میانسالان و زن و مرد را نسبت به مؤلفه های سبک زندگی و حوزه های پیرامونی خودشان تغییر می دهد و نگاه آنها را به مسائل اجتماعی دگرگون می کند.
وی افزود: تلویزیون علاوه بر ابعاد نگرشی که هویت افراد را بر اساس هویت های سنی و جنسی تغییر داده، تأثیرات رفتاری بسیاری نیز به خصوص در گروه های مختلف سنی خانم ها گذاشته است به طوری که فاصله های اجتماعی بین خانم ها و آقایان در جامعه ما به شدت محسوس است.
شاه نوروزی خاطرنشان کرد: براساس تناسب آماری که نیمی از جامعه ما را خانم ها و نیمی از آن را آقایان تشکیل می دهند، حضور زنان در ادارات و دانشگاه ها و مشاغل تولیدات بسیار پر رنگ تر از دهه های قبل است. بی تردید تلویزیون در هویت آفرینی و تأیید هویت و هویت سازی به گروه های مختلف سنی ایفای نقش کرده است.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا