امیدواری برای درمان آسیب نخاع

به گزارش سیناپرس اصفهان، یک ژل خودساز که در قسمت آسیب‌دیده نخاع موش‌های فلج تزریق می‌شود، آنها را قادر می‌سازد تا پس از چهار هفته دوباره راه بروند.

این ژل شبیه ماده‌ زمینه‌ای است که به طور معمول در اطراف سلول‌ها یافت می‌شود. محققان بر این باورند که این ژل می‌تواند داربستی را فراهم ‌کند که در رشد سلول‌ها مفید است و سیگنال‌هایی را ارائه ‌دهد که بازسازی عصبی را تحریک می‌کند.

ساموئل استاپ از دانشگاه شیکاگو، ماده‌ای متشکل از واحدهای پروتئینی به نام مونومرها را ایجاد کردند که خود به خود در زنجیره‌هایی بلند به نام رشته‌های فوق ‌مولکولی در آب جمع می‌شوند. پس از تزریق واحدهای پروتئینی به نخاع موش‌هایی که پاهای عقب آنها فلج شده بود، این رشته‌ها ژلی را در محل آسیب تشکیل دادند.

نتایج نشان داد که این ژل موش‌های فلج را قادر می‌سازد تا چهار هفته پس از تزریق راه بروند، در حالی که موش‌هایی که دارونما دریافت کرده بودند، توانایی راه رفتن را به دست نیاوردند.

تیم دریافتند که این ژل به بازسازی انتهای قطع‌شده نورون‌ها کمک می‌کند و زخم بافت را در محل آسیب کاهش می‌دهد، که معمولاً مانعی برای بازسازی است. این ژل همچنین رشد رگ‌های خونی که مواد مغذی بیشتری را برای سلول‌های نخاع فراهم می‌کند، افزایش می‌دهد.

منبع: NewScientist