عوارض کرونا در بیماران دیابتی دو برابر است

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، دکتر باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم در گفتگوی به مناسبت روز جهانی دیابت اظهار داشت: میزان بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در بیماران دیابتی دو برابر افراد سالم بوده، و در کل حدود ۸.۴ درصد و در دیابتی ها حدود ۱۴ درصد است.

باقر لاریجانی ادامه داد: بیش از نیمی از افرادی که مبتلا به دیابت هستند خودشان اطلاع ندارند، به همین خاطر باید علایم دیابت را جدی تر بگیریم. بیش از۵۰ درصد از افراد دیابتی در سنین کار هستند و در شهرها زندگی می کنند، این افراد اگر بیماری خود را جدی نگیرند و به موقع دنبال درمان آن نروند، در فعالیت های روزانه خود نیز دچار مشکل می شوند.

وی در رابطه با آمار دیابتی های جهان افزود: اکنون حدود ۴۶۰ میلیون دیابتی در جهان داریم، اما پیش بینی شده در پنج سال آینده این عدد به ۷۰۰ میلیون نفر برسد، در سال جاری نیز مرگ و میر ناشی از دیابت به اندازه فوتی های کرونایی بوده است.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم اذعان داشت: تعداد افراد دیابتی در کشورهای با درآمد متوسط و پایین بیشتر است، این افراد برای درمان بیماری خود نیاز به قرص های مثل متفورمین یا تزریق انسولین دارند، اما حدود ۳۰ درصد از این افراد دسترسی به قرص های مربوطه و حدود نیمی از افراد به انسولین دسترسی ندارند.

وی ادامه داد: دیابتی های ایران نسبت به دیگر نقاط دنیا وضعیت بهتری دارند، زیرا حدود ۹۰ درصد از جمعیت دیابتی ایران، دسترسی به پزشک، دارو، آزمایشگاه ها و خدمات بیمه ای خوبی دارند، از این رو بعد از تشخیص بیماری راحت تر می توانند برای درمان اقدام کنند.

لاریجانی افزود: عللی مثل چاقی، آلودگی هوا، کم شدن فعالیت های بدنی و فشار خون خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد، البته در استان ها و شهرهای مختلف نسبت به شرایط خطر موجود آن شهر، میزان افراد دیابتی آن شهر متفاوت است.

وی به عنوان نکته پایانی افزود: با توجه به گسترش بیماری دیابت باید آموزش های لازم در این زمینه را برای افراد دیابتی و پزشکان بیشتر کنیم تا افراد با آگاهی بیشتری بتوانند از عوارض دیابت پیشگیری کنند.

گزارش: مولود عبداللهی پور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا