والدین در تربیت فرزند با یکدیگر هماهنگ باشند

دکتر مسعود مهدویان فر، دکتری سلامت اجتماعی و متخصص روابط بین فردی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: یکی از معضلات در تربیت فرزندان، تفاوت شیوه تربیتی والدین با یکدیگر است. وقتی یکی از والدین سخت‌گیر و والد دیگر سهل‌گیر باشد فرزندان از این موقعیت سواستفاده میکنن و به کارهایی که نمیتوانستند در حضور والد سخت‌گیر انجام دهند، حالا با حمایتی که از والد سهل‌گیر بدست می‌آورند، می‌پردازند.

مهدویان فر اضافه کرد: نقض و ایراد گرفتن از یکدیگر از جمله ناهماهنگی‌های مضری است که می تواند رفتار ناسازگار کودک را تشدید کند. به والدین توصیه می شود حتی اگر شیوه تربیتی همسرتان را قبول ندارید و‌ معتقد هستید که برای فرزندتان مناسب نیست، در حضور فرزندتان این عدم هماهنگی را بیان نکنید و‌ سعی داشته باشید در موقعیتی بهتر با هم به توافق برسید.

این متخصص روابط بین فردی عنوان کرد: وقتی با پسرتان صحبت می‌کنید، جملات واضح، روشن، منطقی و به دور ازهر توضیح اضافی و حاشیه را انتخاب کنید، چون پسرها از توضيحات اضافي و مكالمات طولاني كلافه شده و شروع به لجبازي مي‌كنند.

وی به تفاوت رفتاری هنگام صحبت با فرزندان دختر اشاره کرد و گفت: وقتي با دخترتان صحبت مي كنيد بيشتر با كلمات بازي كنيد و مكالمه تان را طولاني تر كنيد و از مثال هاي زيادي استفاده كنيد و صحبتهايتان را با بازي هاي دخترانه همراه كنيد دختر بچه ها از صحبت هاي طولاني لذت مي برند و سرگرم مي‌شوند .به همين دليل است كه در طول تاريخ ثابت شده كه خانم ها بيشتر از آقايان صحبت مي كنند و استهلاك استخوان فك خانم ها بيشتر از آقايان است.

مهدویان فر با تأکید بر اینکه مراقب حرف هايي كه به فرزندانمان مي زنيم باشيم، یادآور شد: با فراهم نمودن "حس امنيت عاطفيِ" كودك و نوجوانمان را جدي بگيريم. طرد کردن، قهرکردن، محبت مشروط همگی خشونت عاطفی هستند وباعث نا امنی، اضطراب، خشم و پرخاش و مشكلات عاطفي جدي در کودک  و نوجوان می شوند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا