شیرخشک غنی شده، الزاما نوزاد را باهوش تر نمی کند

به گزارش سیناپرس، مطالعه‌ای که نتایج آن امروز در نشریه معتبر The BMJ منتشر شده، نشان می‌دهد کودکانی که در دوران نوزادی از شیر خشک غنی‌شده با مواد مغذی یا مکمل استفاده می‌کنند، به نظر نمی‌رسد در نوجوانی، نمرات امتحانی بالاتری نسبت به کودکانی که با شیرخشک استاندارد تغذیه می‌شوند، داشته باشند.

امروزه متخصصان به شکلی تقریبا متفق القول معتقدند که استفاده از شیر مادر، بهترین انتخاب برای تغذیه نوزادان است. اما با این وجود، نرخ شیردهی مادران به مدت بیش از شش هفته در بسیاری از کشورها پایین است. 

همین موضوع باعث شده که شیر خشک به طور گسترده ای به عنوان مکمل یا جایگزین شیر مادر استفاده شود و در سراسر جهان این ماده غذایی توسط بیش از 60 درصد از نوزادان کمتر از شش ماه مصرف می شود.

در برخی مطالعات پیشنهاد شده است که اصلاح شیر خشک با مواد معدنی و مغذی مختلف می تواند باعث رشد شناختی بهتر کودکان می‌شود، اما شواهد آزمایشی قوی مبنی بر چنین ادعایی در دست نبوده است.

این موضوع، انگیزه ای شد تا محققان مؤسسه سلامت کودک UCL Great Ormond Street در انگلستان با همکاری گروهی دیگر از پژوهشگران، تفاوت‌های عملکرد تحصیلی را بین نوجوانانی که شیر خشک غنی شده یا استاندارد را در دوره نوزادی دریافت می‌کردند، مقایسه نمایند.

به گزارش سیناپرس، آن ها نتایج هفت کارآزمایی تصادفی شده را در این خصوص که در پنج بیمارستان انگلیس بین آگوست 1993 تا اکتبر 2001 و روی 1763 نوجوان انجام شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.

این داده‌های آزمایشی در سال 2018 به سوابق مدرسه ای نوجوانان فوق مرتبط شد. در این راستا وضعیت نمرات امتحانات اجباری ملی در ریاضیات و انگلیسی در سنین 11 و 16 سال و برخی دیگر از آزمون های استاندارد تحصیلی آن ها مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج این بررسی ها نشان داد که تغذیه شدن با شیر خشک غنی شده، هیچ گونه تفاوت خاص و قابل اندازه گیری در عملکرد نوجوانان به ویژه در امتحانات ریاضی در سن 16 سالگی ایجاد نکرده است.به گزارش سیناپرس، ضمن آنکه در سن 11 سالگی، کودکانی که یک نوع شیرخشک فرموله شده مکمل را دریافت کرده بودند، حتی نمرات کمتری را هم در زبان انگلیسی و هم در ریاضی نشان دادند.

به گفته مجریان این تحقیق، این مطالعه سابقه مناسبی را برای کارآزمایی ها و گروه های دیگر ایجاد می کند تا برای پاسخ به سؤالات مهم در مورد نتایج بلندمدت در کودکان و جوانان مورد استفاده قرار گیرد.

آن ها در نتیجه گیری خود اظهار داشته اند: شواهد اخیرا منتشر شده نشان می دهند که نیاز به تحقیقات بیشتری در مورد شیرخشک های نوزادی وجود دارد و در این پژوهش ها بایستی مطمئن شد برخی مواد مغذی غیر ضروری که بعضی از آن ها به طور بالقوه، مضر نیز هستند می توانند از شیر خشک حذف شده و از ادعاهای تبلیغاتی گمراه کننده در این خصوص نیز باید جلوگیری نمود.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا