خودآگاهی، دفترچه راهنمای ما

به گزارش سیناپرس اصفهان ندا هوشیار روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: خودآگاهی همان بروشور همراه ماست که به ویژگی های مثبت و منفی درونی ما اشاره دارد که از طریق به همراه داشتن آن باعث می شود به نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم.

هوشیار اضافه کرد: همچنین به وسیله داشتن خودآگاهی می توانیم در مورد نیازهای وجودی خودمان به بینش درستی برسیم بنابراین وقتی نیازسنجی درستی داشته باشیم مهارت های دیگر نظیر کنترل خشم نیز در وجود ما ایجاد می شود.

وی افزود: در همین راستا می توانیم ارتباطات میان فردی را نیز بهتر کنترل کرده و روابط بهتری بین دوست، همکار و دیگر اطرافیانمان شکل دهیم.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه خودآگاهی موجب مدیریت رفتار در واکنش و ارتباط مؤثر خواهد شد زیر ا پله اول تمام مسائل مثبت و منفی بر روی این پایه خلاصه شده است بنابراین اگر این موضوع به درسی انجام شود بقیه مسائل زندگی نیز به تدریج در ریل مناسب خود قرار می گیرد.
وی ادامه داد: در همین راستا با مثبت گرایی در تمامی احوالات زندگی و پرهیز از بزرگنمایی نکات منفی، زندگی روی آرامش و زیبای خود را به نشان خواهد داد و جایگاه شغلی، تحصیلی و حتی خانوادگی ما دستخوش تغییرات شگرفی خواهد شد.

هوشیار عنوان کرد: خودآگاهی موجب افزایش اعتماد به نفس شده و از همین طریق فرد می تواند به احقاق حقوق از دست رفته خود نیز بپردازد.
وی خاطرنشان کرد: خودشناسی، آدمی را به سمت توجه بیشتر داشته هایش معطوف می کند و باعث می شود به گوهرهای درونی وجود خویش بیشتر پی ببرد.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا