چگونه بهتر خواب ببینیم ؟

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران می گویند که حدود نیمی از ما در مقطعی از زندگی‌ مان رویای شفاف را تجربه می کنیم. نوعی خاص از رویا که در عین خواب بودن به آن آگاه بوده و بر شرایط کنترل داشته و در نهایت آن خواب را به خاطر می آوریم.

گاهی اوقات، افرادی که در حالت دیدن رویا هستند، حتی می‌توانند شروع به انتخاب آنچه در رویایشان رخ می دهد کرده و به نوعی عمل کنند که گویا کارگردان فیلم محسوب می شوند.

به نظر می رسد این نوع خواب دیدن بسیار جذاب باشد. به باور محققان برای دیدن این نوع خواب، سه تکنیک اصلی وجود دارد که شانس شما برای تجربه یک رویای شفاف بیشتر می کند.

اولین تکنیک بهتر خواب دیدین، زمان بندی مناسب برای خواب است که شامل ایجاد یک عادت منظم در هنگام بیداری شده و بدنتان را در ریتم منظمی قرار می دهد. در این حالت توصیه می شود چه خواب باشید یا بیدار، کارهای خاصی را انجام دهید. به گزارش سیناپرس،  به عنوان مثال، چندین بار در روز بررسی کنید که آیا می‌توانید انگشت یک دستتان را به کف دست دیگر فشار دهید؟  به نظر می رسد که اگر عادت به انجام این کار در بیداری پیدا کنید، به احتمال زیاد سعی خواهید کرد این کار را در حالی که رویا می بینید نیز انجام داده و در این صورت شما قادر به کنترل رویای خود و دیدن خواب شفاف خواهید بود.

روش دیگری که برای کنترل خواب و دیدن رویای شفاف وجود دارد، بیدار شدن در نیمه شب و به خواب رفتن دوباره (Wake Back to Bed) نام داشته و شامل تنظیم زنگ ساعت برای تقریباً دو تا سه ساعت قبل از اینکه  به طورمعمول از خواب بیدار شوید، می شود. در این حالت پس از بیدار شدن، شما می توانید مجددا به خواب فرو روید اما در ذهنتان این را می دانید که قصد دارید رویایی شفاف ببینید.

از نظر علمی، رویای شفاف در طول خواب غیر عمیق اتفاق می ‌افتد مرحله ‌ای از خواب که رویای روایتی رایج‌ تر است و بنابراین شما دقیقاً در زمان مناسب شب از خواب بیدار می‌شوید که احتمالاً در میانه REM هستید. به گزارش سیناپرس،  بخوابید، و سپس با برنامه فعال ذهنی برای دیدن رویای شفاف دوباره به این مرحله باز می گردید.

تکنیک نهایی برای بهبود دیدن رویا، القای این موضوع قبل از خوابیدن است. در واقع ساده ترین تکنیک برای این کار، تکرار یک جمله در ذهنتان پیش از خوابیدن است.  برای مثال پیش از به خواب رفتن برای خود زمزمه می کنید دفعه بعد که خواب ببینم، آن را به یاد خواهم آورد. شما می توانید این جملات را زمانی که برای ساعات اولیه شب قصد خوابیدن دارید در ذهن تکرار کرده یا پس از بیدار شدن بر اساس تکنیک قبلی و هنگام به خواب رفتن دوباره، امتحان کنید.

مترجم: مولود یوسفی
منبع: sciencefocus

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا