کرم های ضدآفتابی که پس از چند ساعت سمی می‌شوند

به گزارش سیناپرس اصفهان، تجزیه و تحلیل سمی‌بودن کرم ضدآفتاب بر روی گورخرماهی انجام شده است، زیرا این نوع ماهی از نظر مولکولی، ژنتیکی و سلولی شباهت قابل‌توجهی با انسان دارد و بسیاری از مطالعات گورخرماهی مستقیماً با افراد انسان در ارتباط است.

به گفته تانگوآی، استاد و متخصص بین‌المللی سم‌شناسی از دانشگاه اوهایو، کرم‌های ضدآفتاب از محصولات مهم مصرفی هستند که به کاهش تأثیر اشعه ماوراء‌ بنفش و در نتیجه سرطان پوست کمک می‌کند، اما هنوز نمی‌دانیم که مصرف برخی از ترکیبات ضدآفتاب، ممکن است به دلیل تداخل بین برخی از مواد و اشعه ماوراء بنفش، سمی باشند.

وی افزود: کرم‌های ضدآفتاب حاوی ترکیبات معدنی مانند اکسید روی یا دی‌اکسید تیتانیوم است که مانع از اشعه ماوراء‌بنفش می‌شوند و بیشتر به عنوان جایگزین‌های ایمن برای ترکیبات آلی مولکول کوچک جذب‌کننده اشعه به بازار عرضه می‌شوند.

دانشمندان دانشگاه اورگان، پنج مخلوط حاوی فیلترهای اشعه ماورء‌بنفش (مواد فعال موجود در کرم‌های ضدآفتاب) را از محصولات مختلف موجود در ایالات متحده و اروپا تهیه کردند. آنها همچنین مخلوط‌های دیگری با همان مواد، به علاوه اکسید روی تشکیل دادند. سپس، محققان مخلوط‌ها را به مدت دو ساعت در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار دادند و از طیف‌سنجی برای بررسی پایداری نوری آنها استفاده کردند. به عبارتی مشاهده کردند که نور خورشید با ترکیبات موجود در مخلوط‌ها و قابلیت‌های محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش چه می‌کند.

دانشمندان پس از بررسی این مخلوط‌ها بر روی گورخرماهی، دریافتند که مخلوط بدون اکسید که در معرض اشعه ماوراء بنفش بود، باعث هیچگونه تغییری در این جاندار نشد، اما با افزودن ذرات اکسید (نانوذرات یا ریزذرات بزرگتر) تفاوت‌های زیادی در پایداری نوری و سمی شدن آن ایجاد شد.

این یافته‌ها موجب شگفتی بسیاری از مصرف‌کنندگانی است که با دیدن برچسب «بدون نانو» روی کرم‌های ضدآفتاب گمراه می‌شوند، زیرا به آنها نشان می‌دهد که ضدآفتاب‌ها به دلیل فقدان ذرات کوچکتر اکسید بی‌خطر هستند. 

 

منبع: Hindustan Times
مترجم: طیبه جعفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا