گردشگری غذا، صنعت پول ساز

به گزارش سیناپرس اصفهان، امید بارونی، فعال در صنعت غذا در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری به مناسبت روز جهانی غذا اظهار داشت: صنعت غذا می تواند به عنوان یکی از شاخه های مهم و اصلی گردشگری در هر شهر و کشور عمل کند.
بارونی اضافه کرد: گردشگری فقط به این معنا نیست که از اماکن طبیعی، تاریخی و مراکز تفریحی یک منطقه دیدن کنیم، خیلی از افراد به مسافرت می روند تا بتوانند غذاهای محلی آن منطقه را امتحان کنند و از طریق فرهنگ غذایی آن نقطه با فرهنگ مردم و آداب و رسوم آن ها نیز آشنا شوند.
وی ادامه داد: این نوع گردشگری یکی از شاخه های مهم گردشگری است که می تواند جذب توریست خوبی داشته باشد و فرهنگ آن منطقه را در بین مردم مناطق دیگر گسترش دهد، البته این روزها کشورهای مختلفی بر روی صنعت گرشگری غذا کار می کنند و به اقتصاد کشور خود از این طریق کمک می کنند.

این فعال در صنعت غذا گفت: در بعضی از کشورها رستوران هایی که غذای ملل مختلف را سرو کنند وجود دارد و هر کدام از آن ها غذای یک کشور خاص را طبخ و سرو می کنند، اما در ایران این موضوع کم رنگ است، حتی اگر افرادی هم وارد این حیطه شوند امکان دارد مورد استقبال قرار نگیرد، زیرا مردم ایران ریسک پذیری کمی نسبت به امتحان کردن غذا های جدید دارند و همیشه به دنبال مزه های آشنا خود می روند.

بارونی در مورد غذاهای اصیل اصفهانی اشاره داشت: اصفهان شهری است که غذاهای سنتی و اصیل زیادی دارد، اما در حال حاضر هیچ رستورانی وجود ندارد که به صورت تخصصی بر روی غذاهای اصیل اصفهانی کار کند و هر روز هفته غذاهای سنتی این شهر را سرو کند، تنها برخی از آن ها نهایتاً یک الی دو روز در هفته آن هم یک مدل غذای سنتی را در منوی خود جای داده اند.

وی گفت: با توجه به این موضوع که یکی از 3 مکتب اصلی آشپزی در دنیا مکتب ایرانی است، اما به خوبی و شایستگی بر روی این موضوع کار نشده است و هنوز خیلی از مردم شناختی از غذاهای اصیل و سنتی شهر و کشور ما ندارند.

 

این فعال در صنعت غذا به عنوان نکته پایانی تعدادی از غذاها و دسرهای اصفهانی را نام برد:

 

بریان:

یکی از غذاهای معروف اصفهان که از گوشت گوسفندی درست می شود و در بین مردم این شهر و گردشگران اصفهانی جایگاه ویژه ای دارد، البته به اشتباه بعضی از افراد نام این غذا را بریانی عنوان می کنند که اشتباه است و بریانی اسم محلی است که در آن بریان سرو می شود مثل کباب و کبابی.
 

 

شله بریان زیره:

این غذا یکی از غذاهای اصیل با قدمت بالا در شهر اصفهان می باشد که از گوشت، زیره و برنج نیم دانه تهیه می شود.
 

 

حلیم شیر:

این غذا بیشتر برای وعده صبحانه سرو می شود، اما جز غذاهای پر کالری به حساب می آید و دیر هضم است.
 

 

تاس کباب:

یکی از غذاهای سنتی است که از گوشت گوسفندی، هویج، سیب زمینی، ادویه و پیاز تهیه می شود.
 

 

دسر خورشت ماست:

این دسر از گوشت گردن، ماست چکیده، زعفران و شکر تهیه می شود.
 

 

دسر گوشفیل با دوغ:

نکته جالب و قابل توجهی که در مورد این دسر وجود دارد این است که این شیرینی خوشمزه به همراه دوغ خورده می شود چرا که مردم اصفهان بر این باورند که این دو که طبع سرد و گرمی دارند مکمل هم می باشند.

 

گزارش: مولود عبداللهی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا