نقش رسانه ها در اپیدمی بیماری کرونا

به گزارش سیناپرس اصفهان، مهدی شاه نوروزی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: امروزه رسانه ها و شبکه های اجتماعی، نقش مهم و اساسی در زندگی ما ایفا می کنند و میزان سطح مطالعه منابع مکتوب روز به روز کاهش پیدا کرده و میانگین مصرف مطالعه مردم ایران براساس آخرین اطلاعات و یافته ها به کمتر از 12 دقیقه رسیده است، در حالی که استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران با افزایش روزافزون، روزانه به حدود 10 ساعت در روز می رسد.

شاه نوروزی ادامه داد: وقتی به نقش و کارکرد رسانه ها توجه می کنیم متوجه خواهیم شد یکی از وظایف عمده رسانه ها آموزش است. در کنار آموزش، اطلاع رسانی، تبلیغات و بازاریابی، سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت، آگاهی بخشی به مردم یکی از دیگر رسالت های مهم تعلیم و تربیت برای انسجام بخشی و همبستگی عمومی است.

شاه نوروزی یادآور شد: در این میان شبکه های اجتماعی ملی و رسمی از جمله صدا و سیما غالباً در مسیر اصلی خود حرکت می کنند اگر چه از آسیب هایی نیز برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: در نقطه مقابل صدا و سیما، شبکه های اجتماعی است که بیشترین وقت مردم مصروف آن خواهد شد چرا که بیشترین سرگرمی مردم بهره گیری از فضای مجازی است . این شبکه ها با دو رویکرد مقابل ایفای نقش می کنند از یک سو بر اساس رسالت واقعی خود حرکت کرده و آموزش و اطلاع رسانی را در مسیر انسجام بخش عمومی به کار گرفته اند و از سویی دیگر با بهره گیری از نظرات شخصی و غیر کارشناسانه و بر اساس برخی از باورهای غلط خود در جامعه حرکت می کنند.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: بر اساس آمار در ایران بیش از 62 میلیون دز واکسن کرونا به افراد تزریق شده است اما در برخی از شبکه های اجتماعی شاهد تخریب واکسیناسیون هستیم به طوری که مردم چه در محافل و چه در مراکز درمان، تحت تأثیر شبکه های مخالف در مقابل واکسن کرونا اقرار گرفته اند و خود را ایمن نکردند و هنوز هم این فرآیند تخریبی علیه واکسن کرونا وجود دارد.

وی اضافه کرد:  برخلاف تصور اینکه باید سرعت ایمنی در جامعه به دلیل وجود واکسن افزایش پیدا کند هنوز شاهد فوت برخی از هموطنان هستیم که می توان علت برخی از این اتفاقات را وجود همین شبکه های مخالف با واکسیناسیون دانست.
شاه نوروزی خاطرنشان کرد: جریاناتی نیز در پشت این شبکه در راستای تخریب سلامت مردم و مقابله با واکسیناسیون عمل می کنند که همه رسانه ها و شبکه های اجتاعی باتوجه به رسالت اصلی خود و با بهره گیری از ادله عقلی،منطقی و علمی به مقابله با اینگونه اقدامات تخریبی بپردازند.

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا