مکمل‌های ویتامینی در کاهش کلسترول بدن مؤثر نیستند

 به گزارش سیناپرس اردبیل، متخصصان قلب و عروق بر این باورند که بیماران نباید داروهای تجویز شده را با مکمل های بدون نسخه جایگزین کنند. طبق تجزیه و تحلیل تحقیقات در سال 2020، آمریکایی ها سالانه حدود 50 میلیارد دلار برای مکمل های غذایی هزینه می کنند. لوک لافین، نویسنده این مطالعه جدید، گفت: « برای بررسی اثربخشی این مکمل ها، محققان نزدیک به 200 شرکت کننده را بدون سابقه بیماری قلبی عروقی انتخاب کردند. همه افراد از نظر کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) غربالگری شدند و اگر سطح آنها کمی بالاتر از میانگین سالم بود، در کارآزمایی شرکت کردند».

مکمل‌ها شامل فرمولاسیون روغن ماهی، مکمل زردچوبه، مکمل مبتنی بر سیر و مکمل ترکیبی از انواع استرول‌های گیاهی بودند. پس از مطالعه 28 روزه، محققان شاهد کاهش متوسط LDL 37.9 درصدی در استاتین بودند. گروه استاتین همچنین شاهد کاهش 19 درصدی سطح تری گلیسیرید بودند. جالب توجه است، در مقایسه با دارونما، این مطالعه شاهد کاهش قابل توجهی در سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) در گروه مصرف کننده مکمل استرول های گیاهی بود. کلسترول HDL به طور غیر رسمی به عنوان کلسترول خوب شناخته می شود زیرا با حذف سایر اشکال کلسترول از جریان خون به محافظت از سلامت قلب کمک می کند. این مطالعه همچنین به طور غیرمنتظره ای شاهد افزایش سطح LDL در افرادی که مکمل های سیر را مصرف می کردند در مقایسه با دارونما بود. محققان ادعا نمی کنند که این مکمل مسئول افزایش کلسترول است، اما در عوض نشان می دهد که یافته ها تایید می کنند که اثرات این مکمل ها چقدر می تواند متناقض باشد.

اگرچه مطالعات قبلی نشان می‌دهد که مکمل‌های برنج مخمر قرمز و استرول گیاهی ممکن است کلسترول LDL را کاهش دهند، یافته‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که محتویات این مکمل‌های غذایی ممکن است متفاوت باشد. لازم به ذکر است که این مطالعه توسط شرکت داروسازی AstraZeneca، که استاتین روزوواستاتین را تولید می کند، تامین مالی شده است. آندره وونگ، نایب رئیس CRN در بیانیه‌ای گفت که مکمل‌های غذایی قرص‌های مناسبی  نیستند و یک دوره آزمایشی چهار هفته‌ای هرگز طیف کاملی از مزایای مکمل‌ها را به همراه نخواهد داشت. وونگ همچنین تمرکز مطالعه بر کاهش کلسترول LDL را به عنوان نقطه پایانی اولیه زیر سوال برد، زیرا مکمل‌های سلامت قلب اغلب بر فواید سلامت سیستمیک گسترده‌تر در دوره‌های زمانی طولانی‌تر تمرکز می‌کنند.

آمیت خرا، رئیس کمیته برنامه‌ریزی کنفرانس انجمن قلب آمریکا، در گفتگو با CNN گفت :« من فکر می‌کنم این تحقیق به اندازه‌ای مهم است که در کنفرانس اخیر گنجانده شود. وی که متخصص قلب و عروق در مرکز پزشکی UT Southwestern، ادامه داد که بیماران این مکمل ها را به جای استاتین ها مصرف کنند و فکر می کنند که به کاهش کلسترول کمک می کند».

این مطالعه در مجله American College of Cardiology منتشر شد.

 

منبع:new atlas
مترجم: مهناز علیرضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا