افزایش بروز سکته مغزی در جوانان و بررسی علل آن

به گزارش سیناپرس اردبیل، سکته مغزی یک مشکل عمده سلامتی است که می تواند عواقب مخربی داشته باشد. زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به مغز قطع می‌شود و باعث مرگ سلول‌های مغزی و اختلال در عملکرد یک یا چند قسمت از مغز می‌شود. محدودیت عرضه خون می تواند نتیجه انسداد شریان خون رسانی به مغز، پارگی رگ خونی و خونریزی در داخل مغز یا کاهش مختصر خون رسانی به مغز باشد.

یافته‌های این مطالعه جدید، که میزان موارد جدید سکته مغزی در آکسفوردشایر را در 20 سال گذشته مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، شواهد جدیدی را نشان می‌دهد که نشان می‌دهد سکته مغزی جوانان یک مشکل رو به رشد در کشورها است.

عوامل خطر عروقی، مانند فشار خون بالا، دیابت و چاقی، نقش جزئی در سکته مغزی جوانان دارند، اما مطالعات اخیر شروع به مخالفت با این دیدگاه کرده‌اند. دکتر Linxin Li از دانشگاه آکسفورد، در حال بررسی نقش این عوامل خطر قابل درمان در سکته مغزی جوانان است.

تحقیقات دکتر لی بر روی انواع مختلفی از سکته مغزی، مانند سکته های مغزی ایسکمیک، ناشی از انسداد شریان ها، سکته های کوچک (حملات ایسکمیک گذرا) و خونریزی در مغز (خونریزی داخل مغزی و خونریزی زیر عنکبوتیه) تمرکز دارد.این مطالعه جدید به رهبری محققان دپارتمان علوم اعصاب بالینی Nuffield در دانشگاه آکسفورد، در شماره اخیر مجله JAMA منتشر شده است.

 محققان دریافتند که افزایش 67 درصدی در بروز سکته مغزی در میان بزرگسالان جوان و کاهش 15 درصدی در بین افراد مسن وجود داشت. در میان جوانانی که دچار سکته مغزی شده بودند، نسبت افرادی که در مشاغل ماهرتر بودند، به ویژه برای مشاغل حرفه ای یا مدیریتی، سکته مغزی افزایش قابل توجهی داشت.

این می تواند نقشی را برای استرس ناشی از کار، فعالیت بدنی کم و ساعات کاری طولانی نشان دهد که هر یک از آنها بیشتر از حمله قلبی با خطر سکته مغزی مرتبط هستند. شیوع عوامل خطر سنتی عروقی در جوانان مبتلا به سکته مغزی نیز بالا بود که بر اهمیت شناسایی و مدیریت این عوامل خطر تاکید دارد.

دکتر لینسین لی از دانشگاه آکسفورد، عضو بنیاد تحقیقات پزشکی، گفت: «مطالعه ما افزایش نگران کننده موارد سکته مغزی جوانان را نشان می دهد که تصویر مشابهی را در سایر کشورهای پردرآمد منعکس می کند». دکتر آنجلا هیند، مدیر اجرایی این موسسه بنیاد تحقیقات پزشکی گفت:« از نظر تاریخی، ما فکر می‌کردیم که سکته مغزی فقط افراد مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما مطالعاتی مانند این نشان می‌دهد که مشکل رو به رشدی در جوانان وجود دارد». برای این مطالعه تحقیقات بیشتری نیاز است تا علل سکته مغزی جوانان به صورت کامل یافت شود.

 

منبع: medical news
مترجم: مهناز علیرضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا