کشف دلیل عدم بازسازی سلول های قلب بالغ

به گزارش سیناپرس اردبیل، بر اساس تحقیقات جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ انجام شده است، با بالغ شدن سلول های قلب، تعداد مسیرهای ارتباطی به طور چشمگیری کاهش می یابد. اگرچه این ممکن است از اندام در برابر سیگنال های آسیب رسان محافظت کند، اما می تواند از بازسازی سلول های قلب بالغ نیز جلوگیری کند.

این مطالعه نشان می‌دهد که برقراری ارتباط آرام بین سلول‌های قلب و محیط اطرافشان، این اندام را از سیگنال‌های مضر مرتبط با استرس‌هایی مانند فشار خون بالا محافظت می‌کند، اما این کار به قیمت جلوگیری از دریافت سیگنال‌هایی که باعث بازسازی سلول‌های قلب می‌شود، انجام می‌گردد.

برنهارد کوهن، نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: «این مقاله توضیحی برای اینکه چرا قلب‌های بالغ خودشان را بازسازی نمی‌کنند، ارائه می‌کند». این یافته‌ها پیشرفت مهمی در درک اساسی از چگونگی رشد قلب با افزایش سن است. در حالی که پوست و بسیاری از بافت‌های دیگر بدن انسان توانایی ترمیم خود را پس از آسیب حفظ می‌کنند،این امر در مورد قلب صادق نیست در طول رشد جنینی انسان، سلول های قلب تحت تقسیم سلولی قرار می گیرند تا عضله قلب را تشکیل دهند. اما وقتی سلول های قلب در بزرگسالی بالغ می شوند، وارد یک حالت نهایی می شوند که در آن دیگر نمی توانند تقسیم شوند.
.

دانشمندان با استفاده از میکروسکوپ با وضوح فوق العاده، تعداد منافذ هسته ای سلول های قلب موش یا کاردیومیوسیت ها را مشاهده و شمارش کردند. تعداد منافذ در طول رشد 63 درصد کاهش یافت. این یافته‌ها توسط استولز تأیید شد که از میکروسکوپ الکترونی برای نشان دادن کاهش چگالی منافذ هسته‌ای در سراسر رشد سلول‌های قلب استفاده کرد.

در پاسخ به استرس‌هایی مانند فشار خون بالا، هسته قلب سیگنال‌هایی را دریافت می‌کند که مسیرهای ژنی را تغییر می‌دهند و منجر به بازسازی ساختاری قلب می‌شوند. این بازسازی یکی از دلایل اصلی نارسایی قلبی است.محققان از مدل موش فشار خون بالا برای درک اینکه چگونه منافذ هسته ای در این فرآیند بازسازی نقش دارند، استفاده کردند. موش هایی که برای بیان منافذ هسته ای کمتر مهندسی شده بودند، مدولاسیون کمتری از مسیرهای ژنی درگیر در بازسازی مضر قلب را نشان دادند. این موش ها همچنین عملکرد قلب و بقای بهتری نسبت به همتایان خود با منافذ هسته ای بیشتر داشتند.داشتن مسیرهای ارتباطی کمتر سیگنال‌های مفیدی مانند سیگنال‌هایی که بازسازی را ترویج می‌کنند را نیز محدود می‌کند.

این مطالعه در مجله Developmental Cell منتشر شد.

منبع:biology news