کشف یک عنصر سنگین در جو فراخورشیدی

به گزارش سیناپرس اردبیل، کیهان با عظمتی وصف‌ناشدنی دارای میلیاردها کهکشان است که هر کدام از این اجرام آسمانی تعداد بسیار زیادی ستاره و سیاره را در خود جای داده‌اند. از این همه سیاره در جهان قابل مشاهده فقط ۸ تای آن‌ها در منظومه شمسی قرار دارند و میلیاردها میلیارد سیاره دیگر خارج از سامانه خورشیدی ما هستند. به تمام سیاره‌هایی که خارج از منظومه شمسی واقع شده‌اند، سیاره‌های فراخورشیدی می‌گویند. در واقع می‌توان گفت به همه سیاره‌هایی که به دور ستاره‌ای جز خورشید می‌چرخند و یا سیاره‌های سرگردان (سیاره بی‌ستاره) سیاره فراخورشیدی اطلاق می‌شود.

این کشف غیرمنتظره درباره سنگین ترین عنصر سیاره فرا خورشیدی سوالاتی را در مورد اینکه این جوهای عجیب و غریب ممکن است چگونه باشند ایجاد می کند. این یافته با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا انجام شد.

چرا چنین عنصر سنگینی در لایه های بالایی جو این سیارات وجود دارد؟

توماس آزودو سیلوا، دانشجوی دکترا در دانشگاه پورتو در پرتغال می گوید. سیارات فراخورشیدی معمولی نیستند. بعضی از این سیارات دمای سطح بسیار بالایی دارند که بالای 1000 درجه سانتیگراد (1800 درجه فارنهایت) افزایش می یابد. این به دلیل نزدیکی آنها به ستارگان میزبانشان است.
گردش به دور هر ستاره تنها یک تا دو روز طول می کشد. این به این سیارات ویژگی های عجیب و غریب می دهد. سیاره فراخورشیدی غول‌پیکر فوق‌العاده داغ یک سمت روز دارد که دمای آن به بیش از 2400 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، یعنی به اندازه‌ای بالا که فلزات را تبخیر کند.

ستاره شناسان از یافتن باریم، که 2.5 برابر سنگین تر از آهن است، در اتمسفر بالای جو سیارات شگفت زده شدند. Olivier Demangeon، یکی از نویسندگان، محققی از دانشگاه پورتو توضیح می دهد: «با توجه به گرانش بالای سیارات، ما انتظار داریم عناصر سنگینی مانند باریم به سرعت در لایه های پایینی جو سقوط کنند».

این به نوعی یک کشف «تصادفی» بود. محققان به طور خاص منتظر یا به دنبال باریم نبودند و باید بررسی های زیادی در این زمینه می‌کردند زیرا قبلاً هرگز در هیچ سیاره فراخورشیدی دیده نشده بود.

این مطالعه در  مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شد.

منبع: biology news