ساخت سوزن های پزشکی توسط نیش مار

به گزارش سیناپرس اردبیل، مارها برای گرفتن طعمه یا برای دفاع از خود نیش می‌زنند اما از آن جایی که انواع مختلف از مار ها وجود دارند که شامل مار سمی و غیر سمی می‌شوند زخم ایجاد شده توسط مار های مختلف یکسان نیست.
دندان های تیز بلند مانند سرنگ های زیرپوستی عمل می‌کنند. اکنون، تیمی از دانشگاه سینتیک، نیش مار را بررسی کرده‌اند و انرژی ناشی از حرکت این حیوان را مورد مطالعه قرار داده اند.
مدل ریاضی همین آزمایش را برای نیش زنبور و سایر سلاح‌های بیولوژیکی انجام داده است. این یافته‌ها نور تازه‌ای را بر بسیاری از ابزارهای  پزشکی روشن می‌کند، و در را به روی مواد جدید و لباس‌های محافظ باز می‌کند.
 برخی از مارها، مانند افعی‌ها، برای گاز گرفتن طعمه به سرعت متکی هستند. آنها می توانند با سرعت سه متر در ثانیه حمله کنند. سلول‌های نیش‌دار عروس‌های دریایی، نماتوسیست‌ها، تقریباً هفت مرتبه کوچک‌تر از دندان نیش هستند و با سرعت 38 متر در ثانیه حرکت می‌کنند.

فیلیپ اندرسون، استاد تکامل، بوم شناسی و رفتار دانشگاه ایلینویز درزمینه تکامل، بوم شناسی ورفتار می گوید: «ایده پشت این کار ارائه یک چارچوب کمی برای مقایسه انواع سیستم های بیولوژیکی با یکدیگر بود».
حیوانات چگونه از این سلاح ها در طبیعت استفاده می کنند؟
مارها از دندان های سوزنی مانند خود برای تزریق سم کشنده استفاده می کنند. آنها به گونه ای تکامل یافته اند که طعمه های مورد علاقه از گونه های مختلف از خرچنگ های پوسته سخت گرفته تا پستانداران پشمالو را شکار می‌کنند.

بینگ یانگ ژانگ، محقق فوق دکترا و یکی از نویسندگان مقاله، می گوید: «پیش بینی ویژگی های سیستم های بیولوژیکی یک مشکل چالش برانگیز است. برخی از مارها بر روی موش ها تمرکز می کنند یا مارهای دیگر را شکار می کنند. برخی نیز وجود دارند که تقریباً هر چیزی را که در دهان خود جای دهند می خورند».
 حیوانات و گیاهان استراتژی های مختلفی را برای زخمی کردن طعمه یا دفاع از خود در برابر شکارچیان به کار می گیرند. حتی آنهایی که از استراتژی های مشابه استفاده می کنند، ابزارها را برای رفع نیازهای خاص تغییر می دهند.
امید است با به کار گیری صحیح از نیش این حیوانات پیشرفت شگرفی در علم  پزشکی داشته باشیم.

منبع:study find
مترجم: مهناز علیرضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا