افزودن فیبر به رژیم غذایی می‌تواند مضر هم باشد

به گزارش سیناپرس اردبیل، بیماری های التهابی روده (IBD) اصطلاحی است که برای توصیف بیماری که باعث التهاب مزمن دستگاه گوارش می‌شود، استفاده می‌شود. این بیماری‌ها (IBD) اغلب با سندروم روده‌ی تحریک پذیر (IBS) اشتباه گرفته می‌شود، اما این دو، بیماری‌های متفاوتی هستند. سندروم روده‌ی تحریک پذیر (IBD) بیماری جدی‌تری است که عوارض متعددی از جمله آسیب به روده و سوء تغذیه دارد.

دانشمندان دانشگاه آلبرتا گزارش می دهند که انواع خاصی از فیبر غذایی باعث ایجاد پاسخ التهابی در برخی از بیماران IBD می شود و علائم موجود را بدتر می کند.

تیم تحقیقاتی در حال حاضر روی آزمایش مدفوع کار می‌کنند که میکروب‌های موجود در روده بیماران را ارزیابی می‌کند. این امر پیش‌بینی‌های مربوط به پاسخ‌های فیبر منفی را تسهیل می‌کند و توصیه‌ها و درمان‌های غذایی متناسب با بیماران را ممکن می‌سازد.علائم IBD معمولاً شامل درد شکمی، اسهال، مدفوع خونی و کاهش وزن است، اما بلوغ دیررس و خطر طولانی مدت سرطان کولورکتال نیز با بیماری التهابی روده ارتباط دارد. در حالی که علت دقیق IBD هنوز ناشناخته است، دانشمندان معتقدند که عوامل خطر شامل ژنتیک، رژیم غذایی، عوامل محیطی و تغییرات در میان میکروب های روده است.

هدر آرمسترانگ، که اکنون استادیار طب داخلی است، می‌گوید: «ما می‌دانیم که مصرف فیبرهای غذایی فوایدی برای سلامتی دارد و باعث سلامت روده در افراد سالم می‌شود، اما بیماران مبتلا به IBD اغلب از حساسیت در مصرف فیبرهای غذایی شکایت دارند». با آزمایش مدفوع، امیدواریم بتوانیم به شما بگوییم که چگونه رژیم غذایی خود را برای جلوگیری از عود یا بدتر شدن بیشتر تنظیم کنید.

برخلاف اکثر غذاهایی که انسان مصرف می کند، فیبر در روده کوچک هضم نمی شود. در عوض، باکتری‌ها و قارچ‌های کوچک (میکروبیوتا) در روده بزرگ یا کولون آنزیم‌هایی تولید می‌کنند که فیبر را تخمیر می‌کنند.

تیم تحقیقاتی کشف کردند که تخمیر فیبرهای بتا فروکتان موجود در غذاهایی از جمله کنگر فرنگی، ریشه کاسنی، سیر، موز و مارچوبه، در صورتی که میکروب‌های خاصی وجود نداشته باشند بسیار دشوار است، همانطور که اغلب در بیماران IBD اتفاق می‌افتد.

برای اکثر مردم، خوردن فیبر بیشتر یک انتخاب غذایی عالی است. اثر ضد التهابی مفیدی دارد و به هضم غذا کمک می کند. با این حال، این تحقیق نشان می دهد که تعدادی از فیبرهای تخمیر نشده در واقع باعث افزایش التهاب و بدتر شدن علائم در برخی از بیماران IBD می شود.

نویسندگان مطالعه تصریح می‌کنند که هر دستورالعمل غذایی جدیدی که از این یافته‌ها ایجاد شده باشد، جایگزین درمان‌های دارویی نخواهد شد. با وجود آن، چنین توصیه‌های غذایی باید مکمل درمان‌های سنتی IBD باشد و به بیماران کمک می‌کند تا بهتر از شعله‌ور شدن جلوگیری کنند و پس از تجربه التهاب، در سریع‌ترین زمان ممکن به بهبودی برگردند.

اگر بتوانیم راهی برای کاهش التهاب ناشی از رژیم غذایی پیدا کنیم، ممکن است بتوانیم بخشی از بار بیماری را کاهش دهیم و حتی برخی از افراد را از پیشرفت به بیماری های جدی تر نجات دهیم.

 

منبع:study find
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا