کشف یک ویروس حیوانی جدید

به گزارش سیناپرس اردبیل، با این حال که این ویروس در حال حاضر تهدیدی حیاتی برای میمون‌های ماکاک محسوب می‌شوند، هیچ عفونت انسانی تا به امروز گزارش نشده است. و مشخص نیست که در صورت سرایت به انسان ها ویروس چه تأثیری بر مردم خواهد داشت.

نویسندگان، این بیماری را مشابه اچ‌آی‌وی (که پیش‌ساز آن در میمون‌های آفریقایی منشأ می‌گیرد) در نظر گرفته اند. سارا ساویر، استاد دانشگاه، نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید:« این ویروس حیوانی چگونگی دسترسی به سلول‌های انسانی، تکثیر خود و فرار از برخی مکانیسم‌های ایمنی مهم را کشف کرده است. این بسیار نادر و خطرناک است».
هزاران ویروس منحصر به فرد در بین حیوانات در سراسر جهان در گردش هستند که اکثر آنها هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. در دهه‌های اخیر، تعداد فزاینده‌ای به انسان‌ها رسیده است و سیستم‌های ایمنی  را ویران کرده اند. به عنوانن مثال سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) در سال 2012، سندرم حاد تنفسی شدید (SARS-CoV) در سال 2003، و SARS-CoV-2 (ویروسی که باعث COVID-19 می شود) در سال 2020.

به مدت 15 سال، آزمایشگاه ساویر از تکنیک‌های آزمایشگاهی و نمونه‌های بافتی از حیات وحش از سراسر جهان برای کشف اینکه کدام ویروس‌های حیوانی مستعد پرش به انسان هستند، استفاده کرده است. برای آخرین مطالعه، او و اولین نویسنده، کودی وارن، که سپس یک محقق فوق دکترا در موسسه BioFrontiers در CU بود، روی ویروس‌های شریانی که در میان خوک‌ها و اسب‌ها رایج است، اما در میان نخستی‌های غیرانسان مورد مطالعه قرار نگرفتند، تحقیق کردند. آنها به طور خاص ویروس تب خونریزی دهنده میمون (SHFV) را بررسی کردند که باعث بیماری کشنده ای مشابه بیماری ویروس ابولا می شود.

این مطالعه نشان می‌دهد که مولکول یا گیرنده‌ای به نام CD163، نقش کلیدی در زیست‌شناسی آرتری‌ویروس‌های سیمین ایفا می‌کند و ویروس را قادر می‌سازد تا به سلول‌های هدف حمله کند و باعث عفونت شود. از طریق یک سری آزمایش‌های آزمایشگاهی، محققان در کمال تعجب متوجه شدند که این ویروس به‌طور قابل‌توجهی در چسبیدن به نسخه انسانی CD163، نفوذ در سلول‌های انسانی و ساختن سریع کپی از خود مهارت دارد.

مانند ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) و پیش‌ساز آن ویروس نقص ایمنی میش (SIV)، به نظر می‌رسد که آرتری‌ویروس‌های simian نیز به سلول‌های ایمنی حمله می‌کنند و مکانیسم‌های دفاعی کلیدی را از کار می‌اندازند و در درازمدت در بدن تثبیت می‌شوند.

وارن، استادیار دانشکده دامپزشکی در دانشگاه ایالتی اوهایو، می‌گوید: «شباهت‌های عمیق بین این ویروس و ویروس‌های simian که منجر به همه‌گیری HIV شد، وجود دارد».
به گفته دانشمندان فقط به این دلیل که هنوز عفونت شریانی انسانی را تشخیص نداده‌اند این معنی را نمی‌دهد که هیچ انسانی در معرض آن قرار نگرفته است. دانشمندان خاطرنشان می کنند که در دهه 1970، هیچ کس در مورد HIV نیز نشنیده بود.اکنون محققان می‌دانند که HIV احتمالاً از ویروس‌های SIV که نخستی‌های غیرانسانی در آفریقا را آلوده می‌کنند، سرچشمه می‌گیرد و احتمالاً در اوایل دهه 1900 به انسان منتقل شده است.

طبق گفته محققین کووید آخرین مورد از یک رشته طولانی از رویدادهای سرریز از حیوانات به انسان است که برخی از آنها به فجایع جهانی تبدیل شده اند. امید ما این است که با افزایش آگاهی در مورد ویروس هایی که باید به دنبال آنها باشیم، بتوانیم با شناسایی هرچه زودتر جلوتر باشیم تا اگر عفونت های انسانی شروع به رخ دادن کرد، به سرعت از آن جلوگیری کنیم.

منبع:new atlas