تشخیص پیش از وقوع حملات آسمی به کمک هوش مصنوعی

به گزارش سیناپرس اردبیل، دانشمندان در تلاش اند تا به زودی دوربین های هوشمند تلفن های همراه را به این سطح از توانایی برسانند که سطح خون افراد را بدون نیاز به دستگاه های سنتی پزشکی اندازه گیری کند.

طبق گفته محققان دانشگاه واشنگتن هوش مصنوعی بسیاری ازاین فرآیند هارا رمزگشایی خواهد کرد. این تکنیک می‌تواند نشانه‌های اولیه افت خطرناک سطح اکسیژن را در بین بیماران کووید شناسایی کند و حملات آسم را قبل از وقوع پیش‌بینی کند. بدن ما به 95 درصد اکسیژن اشباع نیاز دارد. بیماری‌های تنفسی می‌توانند این میزان را به زیر ۹۰ درصد کاهش دهند که منجر به نیاز به لوله‌های تنفسی می‌شود. این مطالعه نشان می‌دهد که این دستگاه در ۸۰ درصد مواقع هنگام آزمایش در داوطلبان جوان دقیق بوده است.

داده‌های محققان نشان می‌دهد که گوشی‌های هوشمند می‌توانند درست در محدوده آستانه بحرانی به خوبی کار کنند. وقتی نفس می کشیم، ریه هایمان پر از اکسیژن می شود و این اکسیژن توسط گلبول های قرمز خون به اندام های دیگر منتقل می شود  که نشانه ای از سلامت قلب است. ویروس ها و آلرژی ها جذب اکسیژن را مختل می کنند. همه این هارا می‌توان با گوشی های هوشمند مجهز به تکنولوژی اندازه گیری اکسیژن خون به خوبی اندازه گیری کرد.

استفاده از یک گوشی هوشمند برای اندازه گیری سطح خون بسیار موثرخواهد بود، زیرا تقریبا همه یک گوشی هوشمند دارند. به این ترتیب می‌توان چندین اندازه‌گیری مختلف با دستگاه هوشمند خود بدون هزینه انجام داد. این پیشرفت به پزشکان و پرستاران بیمارستان نیزمی‌تواند کمک شایانی بکند تا از این طریق بتوانند سطح اکسیژن افراد را هرچه سریع تر تشخیص بدهند.

نتایج این مطالعه نشان داد که گوشی‌های هوشمند می‌توانند سطح اکسیژن را تا ۷۰ درصد تشخیص دهند که این میزان کمترین مقدار برای پالس اکسی‌متر است. این محققان یک شبکه عصبی کامپیوتری یا الگوریتم یادگیری عمیق را برای اندازه گیری سطح اکسیژن در بین شش شرکت کننده بین ۲۰ تا ۳۴ سال آموزش دادند.

این مطالعه که در مجله npj Digital Medicine منتشر شد، اولین گام به سوی توسعه دستگاه‌های زیست‌پزشکی است. در صورت استفاده از دستگاه‌های پزشکی سنتی آزمایش‌های سختی پشت سر گذاشته می‌شود. تحقیقات علوم کامپیوتر هنوز در حال استفاده از یادگیری ماشینی برای توسعه دستگاه های زیست پزشکی است و همه دانشمندان در حال تلاش اند.

منبع: study find