اندازه‌گیری تومورهای زیر پوستی توسط دستگاه حسگر

 به گزارش سیناپرس اردبیل، این دستگاه که با باتری کار می‌کند به یک صدم میلی‌متر (10 میکرومتر) حساس است و می‌تواند نتایج را به صورت بی‌سیم و با فشار دادن یک دکمه به یک برنامه تلفن هوشمند ارسال کند. محققان می گویند که دستگاه آنها که FAST یعنی سنسور خودمختار منعطف اندازه گیری تومورها نامیده می شود.

یک روش کاملا جدید، سریع، ارزان و دقیق برای آزمایش اثربخشی داروهای سرطان است. این اختراع در مقیاس بزرگ‌تر، می‌تواند به مسیرهای امیدوارکننده جدیدی در درمان سرطان منجر شود.

الکس آبرامسون، نویسنده اول این مطالعه و پزشک اخیر در آزمایشگاه ژنان بائو در دانشکده مهندسی استنفورد می گوید: «در برخی موارد، تومورهای تحت مشاهده باید با دست با کولیس اندازه گیری شوند. در فناوری جورجیا استفاده از کولیس‌های فلزی گیره مانند برای اندازه‌گیری بافت‌های نرم ایده‌آل نیست و روش‌های رادیولوژیکی نمی‌توانند نوع داده‌های پیوسته مورد نیاز برای ارزیابی بلادرنگ را ارائه دهند. FAST می‌تواند تغییرات حجم تومور را در مقیاس زمانی دقیق بر حسب دقیقه تشخیص دهد، در حالی که اندازه‌گیری‌های کولیس و بیولومینسانس اغلب به دوره‌های مشاهده چند هفته‌ای برای خواندن تغییرات در اندازه تومور نیاز دارند».

 سنسور FAST از یک پلیمر پوست انعطاف پذیر و قابل کشش تشکیل شده است که شامل یک لایه جاسازی شده از مدار طلا است. این حسگر به یک کوله پشتی الکترونیکی کوچک که توسط یاسر خان و نائوجی ماتسوهیسا، متخصصان سابق و نویسندگان مشترک طراحی شده است، متصل است.

این دستگاه فشار روی غشاء را اندازه گیری می کند و میزان کشش یا کوچک شدن آن را بررسی می‌کند و این داده ها را به تلفن هوشمند منتقل می کند. محققان می گویند که دستگاه جدید حداقل سه پیشرفت قابل توجه را ارائه می دهد. ابتدا، نظارت مستمر را فراهم می کند، زیرا حسگر در کل دوره آزمایشی در جای خود باقی می ماند. دوم، سنسور انعطاف پذیر تومور را پوشش می دهد و بنابراین قادر به اندازه گیری تغییرات شکل است که تشخیص آنها با روش های دیگر دشوار است. سوم، FAST هم مستقل و هم غیر تهاجمی است.

یکی از موانعی که محققان باید بر آن غلبه می‌کردند این نگرانی بود که خود سنسور ممکن است با اعمال فشار نامناسب به تومور، اندازه‌گیری‌ها را به خطر بیندازد و عملاً آن را فشرده کند. برای از بین بردن این خطر، آنها به دقت خواص مکانیکی مواد انعطاف پذیر را با خود پوست تطبیق دادند تا حسگر را به اندازه پوست واقعی انعطاف پذیر کنند.

FAST می‌تواند به طور قابل‌توجهی فرآیند غربالگری درمان‌های سرطان را تسریع دهد وخطرات بیماری های سرطانی را کاهش دهد.

 

منبع:medical xpress
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا