آواز نهنگ‌ها تا شعاع 8 هزار کیلومتری منتقل می‌شود

 به گزارش سیناپرس اردبیل، آهنگ‌های تولید شده توسط نهنگ‌های گوژپشت می‌تواند بین گروه‌ها پخش شود. گروهی در دانشگاه سان فرانسیسکو د کیتو در اکوادور آهنگ‌هایی را ضبط کرده‌اند که برای اولین بار از نهنگ‌های گوژپشت در شرق استرالیا شنیده شد، اما چندین سال بعد دوباره در اکوادور شنیده شد، که نشان می‌دهد این صداها بین گروه‌ها از جنوب اقیانوس آرام عبور می‌کند.

آواز نهنگ از ساختارهایی شبیه به نت ها و سمفونی های موسیقی کلاسیک تشکیل شده است. در سال 2011، الن گارلند در دانشگاه سنت اندروز و همکارانش دریافتند که مضامین یا آهنگ‌های متمایز، احتمالاً مربوط به جفت‌گیری، می‌توانند از گروه‌هایی در نزدیکی سواحل شرقی استرالیا به گروه‌هایی در پلی‌نزی فرانسه، در فاصله 6000 کیلومتری (3728 مایل) منتقل شوند. 

اکنون، گارلند و همکارانش در اکوادور نشان داده‌اند که این آهنگ‌ها ممکن است از پلی‌نزی فرانسه به سواحل غربی اکوادور، نزدیک به 8000 کیلومتر (4970 مایل) سفر کنند.

گارلند می‌گوید: «این قطعه اصلی بعدی از این پازل شبکه فرهنگی شگفت‌انگیز است که ما در اقیانوس آرام جنوبی و نیمکره جنوبی داریم». برای ردیابی حرکات آهنگ ها، گارلند و تیمش داده های آهنگ را از سال 2016 تا 2018 در آب های نزدیک پلینزی فرانسه و خارج از اکوادور جمع آوری کردند.

آنها سپس دو تجزیه و تحلیل شباهت انجام دادند، محاسباتی که میزان شباهت دو آهنگ را بر روی صداهای مختلف تولید شده توسط نهنگ ها در دو منطقه اندازه گیری می کند. آنها سه آهنگ جداگانه پیدا کردند که در سال 2016 در آب های پلینزی و در سال 2018 در اکوادور ظاهر شد، که نشان می دهد این صداها در طی چندین سال به شرق گسترش یافته است.

 گارلند می‌گوید: «این تغییرات فرهنگی واقعا سریع در هیچ گونه حیوانی دیگری دیده نمی‌شود، به سرعت اتفاق افتاده است. این نوع آهنگ‌های جدید کاملاً متفاوت هستند، آنها از صداهای یکسانی تشکیل شده‌اند، اما تنظیم آنقدر متفاوت است که به معنای واقعی کلمه از صفحه کامپیوتر و هدفون به ما می‌پرند».

 گارلند فکر می‌کند که این آهنگ‌ها زمانی که گروه‌های همسایه نهنگ‌ها از محدوده آکوستیک یکدیگر عبور می‌کنند، حرکت می‌کنند، زیرا آنها به سمت جنوب بین مکان‌های پرورش و تغذیه مهاجرت می‌کنند. او امیدوار است که با کمک سایر گروه های تحقیقاتی، انتقال آواز نهنگ ها بیشتر از حوزه جنوبی اقیانوس آرام قابل ردیابی باشد.  به گفته محققان، درک بهتر از انتقال آواز نهنگ ممکن است به دانش ما در مورد تکامل ارتباطات، از جمله گفتار پیچیده انسان کمک کند.

منبع: new scientist
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا