سال 2022 و تابستان بسیار گرم

به گزارش سیناپرس اردبیل، سال 2022 به عنوان یکی از گرم ترین تابستان ها تا به امروز شناخته می‌شود. با گرم شدن سیاره، امواج گرمای سوزان باعث افزایش دمای بی سابقه ای شده است.  اکنون، یک مطالعه جدید که آب و هوای سیبری غربی را بررسی می کند، نشان می دهد که گرم ترین تابستان های 7000 سال گذشته در حال حاضر اتفاق می افتد.

راشیت هانتمیروف، نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: «با توجه به تغییرات در مدار زمین، انتظار می‌رفت که انرژی خورشیدی ورودی تابستان و در نتیجه دما در عرض‌های جغرافیایی زیرقطبی نیمکره شمالی طی 8 تا 9 هزاره گذشته کاهش مداوم، آهسته و تدریجی داشته باشد». با این حال، چگونه توسط درختان در حال رشد در یامال ثبت شده است، این روند خنک کننده در اواسط قرن 19 متوقف شده است، زمانی که درجه حرارت شروع به افزایش بسیار سریع کرد و به بالاترین مقدار در دهه های اخیر رسید.

در دهه 1800 یک تغییر ناگهانی در دما رخ داد. چیزی که زمانی در حال خنک شدن بود، ناگهان به سمت افزایش سریع دما تغییر کرد و بالاترین دما در چند دهه اخیر رخ داد. ردیابی الگوهای دمایی سیبری غربی نتیجه اکتشافات میدانی متعددی است که در آن نویسندگان مطالعه چوب های زیر فسیلی را در 40 سال گذشته جمع آوری کردند. محققان با استفاده از بیش از 5000 نمونه، زمان تشکیل حلقه‌های درختان در 8800 سال گذشته را اندازه‌گیری کردند.

دلیل اندازه‌گیری حلقه‌های درختی این است که یک رکورد فسیل شده از شرایط رشد گذشته، از جمله دمای هوا است.  درختان در نواحی زیرقطبی و در ارتفاعات بیشتر به تغییرات دما حساس هستند. به گفته نویسندگان این مطالعه، تغییرات دما عمدتاً ناشی از فعالیت‌های انسانی است که تغییرات آب و هوایی را تحریک می‌کند. با جمع‌آوری داده‌های بیشتر از حلقه‌های درخت، تیم در حال برنامه‌ریزی برای ردیابی این تغییرات دما در 2000 سال دیگر است.

به لطف همکاری بین‌المللی، استفاده از پارامترهای حلقه‌های درختی برای دقیق‌تر بازسازی‌های اقلیمی نیز امکان‌پذیر خواهد بود. با همکارانی از سوئیس، محققان در حال کار بر روی تجزیه و تحلیل ساختارهای سلولی حلقه‌های درختی هستند و به همراه موسسه زمین‌شناسی و ژئوفیزیک آکادمی علوم چین، قصد دارند یک بازسازی آب و هوایی بر اساس تجزیه و تحلیل اکسیژن-18 انجام دهند.

منبع:study find