اجرای فاز نهایی آزمایش داروی جدید رماتیسم مفصلی

به گزارش سیناپرس اردبیل، آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب مزمن مفاصل می شود.علائم روماتوئید در افراد مختلف متفاوت است. بنابراین هرکس ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کند.روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید معمولا با علائم جزئی که دردو طرف بدن پدید می ایند و از بین می روند، به آهستگی شروع شده و در طی چند هفته یا ماه پیشرفت می کند.

یکی از رایج ترین درمان های فعلی برای آرتریت روماتوئید شدید، آنتی بادی مونوکلونال به نام آدالیموماب است. این درمان یک مولکول سیگنالینگ ایمنی به نام فاکتور نکروز تومور (TNF) را مهار می کند که مشخص شده است التهاب مرتبط با این بیماری را کاهش می دهد. اما مهارکننده های TNF برای همه بیماران کار نمی کنند.

حدود 25 درصد از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید به هیچ درمان موجود در حال حاضر پاسخ نمی دهند. بنابراین نیاز به گزینه های بیشتری وجود دارد. اولوکیزوماب نوع جدیدی از آنتی بادی مونوکلونال است. هدف این آنتی بادی به جای هدف قرار دادن مولکول های التهابی TNF، مهار یک مولکول ایمنی متفاوت به نام اینترلوکین است. IL-6 مانند TNF نقش مهمی در سیگنال دهی ایمنی دارد و مهار این مولکول می تواند التهاب مرتبط با بیماری های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید را کاهش دهد.

در حال حاضر یک درمان آنتی بادی مونوکلونال به نام توسیلیزوماب در بازار وجود دارد که IL-6 را هدف قرار می دهد. این مطالعه جدید منتشر شده، نتایج آزمایش آزمایشی انسانی فاز 3 olokizumab را گزارش می‌کند. در همه آزمایش ‌ها، پس از 24 هفته، هر دو سطح دوز اولوکیزوماب در مقایسه با دارونما به طور قابل‌توجهی مؤثر بودند.

اگرچه مشخص شد که olokizumab تا حدی موثرتر از adalimumab است، محققان پیشنهاد می‌کنند که این افزایش از نظر آماری آنقدر معنی‌دار نیست که آن را برتر بدانند. اما، این واقعیت که حداقل به همان اندازه adalimumab مؤثر بود، به این معنی است که باید یک گزینه جدید امیدوارکننده برای بیمارانی باشد که به درمان موجود فعلی پاسخ نمی‌دهند. محققان انتظار دارند که شرکت توسعه‌دهنده از این داده‌های جدید برای ارائه پرونده برای تأیید بازار با نهادهای نظارتی دارو در ایالات متحده و اروپا طی 6 تا 12 ماه آینده استفاده کند.

منبع: new atlas