تاثیرات مصرف فلفل تند بر سلامتی بدن

به گزارش سیناپرس اردبیل، مطالعات متعددی در سال‌های اخیر منتشر شده است که نشان می‌دهد مصرف فلفل تند (چیلی) بسیار راضی‌کننده است. این غذای محبوب به مبارزه با سرطان کمک می کند و می تواند منجر به عمر طولانی تر شود. همین برای فرستادن هر کسی به خواربارفروشی کافی است.

با این وجود، در اینجا مزیت های دیگر این ماده شگفت‌انگیز برای سلامتی ارائه می‌ شود. شاید بسیاری از مردم ندانند که اگر ترکیب کپسایسین نبود، طعم فلفل تند مانند هر سبزی بی مزه دیگری بود.

اکنون، یک مطالعه گزارش می دهد که کپسایسین ممکن است برای بیماران سرطان ریه نیز مفید باشد. محققان گزارش می دهند که یک آنالوگ مصنوعی غیر تند ساخته شده از کپسایسین بر سلول های سرطانی ریه تأثیر می گذارد. این نکته قابل توجه است زیرا سرطان ریه سلول کوچک یک نوع سرطان تهاجمی خاص با نرخ بقای پایین است. کپسایسین در گذشته نویدبخش مبارزه با سرطان بوده است، اما تمام تندی که همراه آن است می تواند باعث تهوع، معده درد و احساس سوزش در برخی افراد شود. 

با این حال، این عوارض جانبی مشکلی ایجاد نخواهند کرد. محققان از یک آنالوگ کپسایسین مصنوعی (arvanil) استفاده کردند که از ایجاد عوارض جانبی گوارشی به جای کپسایسین اصلی جلوگیری می کند. نویسندگان مطالعه هیچ گونه فعالیت بازدارنده رشد و قرار دادن دو رده سلولی سرطان ریه مقاوم به سیس پلاتین را در معرض آروانیل مشاهده نکردند. با این حال، زمانی که دانشمندان ماده دیگری به نام irinotecan را به ترکیب اضافه کردند، هر دو ماده با هم کاهش سرعت فعالیت سلول‌های سرطانی را به شدت افزایش دادند.

 کلید عمر طولانی

مطالعات قبلی نشان داده است که غذاهای تند می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت شما داشته باشد. محققان می گویند که خوردن فلفل چیلی نه تنها برای سلامتی مفید است، بلکه می تواند با کاهش بیماری قلبی و سرطان به شما کمک کند عمر طولانی تری داشته باشید. این مطالعه نشان می دهد که مصرف فلفل چیلی خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را تا 26 درصد کاهش می دهد.

یکی از یافته های کلیدی این است که فلفل چیلی به عنوان یک ضد التهاب طبیعی، آنتی اکسیدان، ضد سرطان و تنظیم کننده قند خون عمل می کند.  این به دلیل آزاد شدن کپسایسین در سیستم غذاخور است. این ماده به فلفل طعم تند تا ملایم می دهد. ما شگفت زده شدیم که در این مطالعات قبلاً منتشر شده، مصرف منظم فلفل چیلی با کاهش خطر کلی همه علل، CVD و مرگ و میر ناشی از سرطان همراه بود.

بو ژو، نویسنده ارشد موسسه قلب، عروق و قفسه سینه کلینیک کلیولند می‌گوید: «این نشان می‌دهد که عوامل رژیم غذایی ممکن است نقش مهمی در سلامت کلی داشته باشند. اما دلایل و مکانیسم‌های دقیقی که ممکن است یافته‌های ما را توضیح دهد، در حال حاضر ناشناخته است». بنابراین، نمی توان به طور قطعی گفت که مصرف بیشتر فلفل چیلی می تواند طول عمر و کاهش مرگ و میر به ویژه در اثر عوامل قلبی عروقی یا سرطان را افزایش دهد. 

برای تأیید این یافته‌های اولیه، تحقیقات بیشتری، به‌ویژه شواهد حاصل از مطالعات تصادفی‌سازی و کنترل‌شده مورد نیاز است.   محققان آزمایش هایی را شامل سه گروه از سلول های انسانی و سلول های سرطانی ریه انجام دادند. کپسایسین به طور موثری از "هجوم" سلول های سرطانی به سلول های دیگر جلوگیری می کند. علاوه بر این، موش‌های مبتلا به سرطان متاستاتیک که کپسایسین مصرف کرده بودند، در مقایسه با موش‌های مبتلا به سرطان که هیچ کپسایسین مصرف نکرده بودند، مقادیر کمتری سلول‌های سرطانی متاستاتیک را در ریه‌های خود نشان دادند.

نویسندگان این مطالعه می گویند کپسایسین با سرکوب Src، پروتئینی که در چندین فرآیند سلولی از جمله تکثیر و حرکت مستقل دخیل است، از متاستاز سرطان ریه جلوگیری می کند. فلفل چیلی به آرام کردن معده درد کمک می کند. محققان می گویند که فلفل چیلی و ماری جوانا هر دو با گیرنده های مشابهی در معده تعامل دارند تا روده تحریک شده را آرام کنند. به کاهش هوس نمک کمک می کند.

یک مطالعه نشان می دهد که خوردن غذاهای تند ممکن است حساسیت فرد را به نمک افزایش دهد و در نتیجه میل به غذاهای حاوی سدیم بالا را کاهش دهد. محققان دانشگاه پزشکی نظامی سوم در چین آزمایشی را با 606 بزرگسال چینی انجام دادند و از آنها پرسیدند که آیا آنها ترجیح می دهند غذایشان شور باشد یا تند. بعداً، سطح فشار خون شرکت‌کنندگان اندازه‌گیری شد و متعاقباً بر اساس ترجیحات طعمی آنها ارزیابی شد. شرکت‌کنندگانی که تمایل زیادی به غذاهای تند نشان دادند، نه تنها نمک کمتری نسبت به کسانی که کمتر آن را دوست داشتند، مصرف می‌کردند، بلکه فشار خون سیستولیک و دیاستولیک آنها نیز به‌طور قابل‌توجهی پایین‌تر بود.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که کپسایسین، ماده شیمیایی که به غذای تند بویایی می دهد، بوی شور یک غذا را تقویت می کند، اما این مطالعه با تقویت ارتباط بین تندی یک غذا و تمایل فرد به کاهش مصرف نمک، یک گام فراتر رفت.قبل از افزودن فلفل چیلی به رژیم غذایی خود یا ایجاد هرگونه تغییر قابل توجه در سبک زندگی روزانه خود، با یک متخصص پزشکی مشورت کنید.

 

منبع:study find

مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا