لنزهای چشمی هوشمند سرطان را تشخیص می‌دهند

به گزارش سیناپرس اردبیل، محققان می گویند این لنزها با شناسایی مواد خاصی که در مراحل اولیه بیماری در اشک یافت می شوند، تومورها را تشخیص می دهند. این پیشرفت می تواند راه را برای یک برنامه غربالگری ارزان قیمت باز کند.

تیمی از موسسه تراساکی برای نوآوری‌های زیست‌پزشکی توضیح می‌دهند که این لنزها حامل‌هایی به نام اگزوزوم‌ها، پیام‌رسان‌های مخفی در بدن ما را جذب می‌کنند. آنها در داخل سلول ها یافت می شوند و وزیکول های حباب مانندی هستند که در خون، بزاق، ادرار و اشک ترشح می شوند. در سطح انبوهی از پروتئین‌ها وجود دارد که برخی از آنها توسط سرطان، عفونت‌های ویروسی یا جراحات تغذیه می‌شوند. آنها همچنین می توانند به شدت بر تنظیم، پیشرفت و گسترش تومور تأثیر بگذارند.

این امیدوار کننده است که پروتئین ها می توانند دانشمندان را به سمت داروهای ضد سرطان بهتر هدایت کنند. به حداقل رساندن تاخیر در درمان، میزان بقا را بهبود می بخشد. تیم موسسه تراساکی می‌گوید که لنزهای تماسی دارای ریزحفره‌هایی هستند که به آنتی‌بادی‌هایی متصل هستند که اگزوزوم‌ها به آن‌ها می‌چسبند.

این لنز تماسی ریز محفظه سیگنالینگ کونژوگه با آنتی‌بادی (ABSM-CL) می‌تواند برای تشخیص با آنتی‌بادی‌های خاص برچسب‌گذاری شده با نانوذرات برای تجسم انتخابی رنگ‌آمیزی شود. این یک پلت فرم بالقوه برای پیش غربالگری سرطان و یک ابزار تشخیصی حمایتی است که آسان، سریع، حساس، مقرون به صرفه و غیر تهاجمی است. زمانی تصور می شد که اگزوزوم ها محل تخلیه مواد ناخواسته در بدن هستند. اکنون دانشمندان می دانند که آنها مولکول های زیستی مختلفی را بین سلول ها حمل می کنند.

اگزوزوم ها منبع غنی از نشانگرها و بیومولکول ها هستند که می توانند برای چندین کاربرد زیست پزشکی مورد هدف قرار گیرند. روش‌شناسی که تیم محققین ایجاد کرده است، توانایی محققان را برای استفاده از این منبع بسیار تسهیل می‌کند. تلاش‌های قبلی برای مهار اهمیت آن‌ها به دلیل مشکلاتی در جداسازی کافی مشکل مواجه شده است.

روش‌های کنونی شامل تجهیزات خسته‌کننده، پیچیده، زمان‌بر و پرهزینه است.حداقل 10 ساعت طول می‌کشد تا تکمیل شود. تکنیک ساده تیم این مسائل را از بین می برد.  علاوه بر این، اشک منبع بهتر و پاک‌تری از اگزوزوم‌ها نسبت به سایر مایعات بدن است. هم محفظه ها و هم عدسی ها با استفاده از برش و حکاکی مستقیم لیزری به جای قالب گیری معمولی ساخته شده اند. علاوه بر این، آنها سطوح را به صورت شیمیایی اصلاح کردند تا آنها را برای اتصال آنتی بادی فعال کنند.

روش‌های استاندارد شامل مواد فلزی یا نانو کربنی در محیط‌های گران‌قیمت اتاق تمیز است. اگزوزوم ها با استفاده از یک جفت آنتی بادی روی نانوذرات طلا اسکن می شوند تا بتوان علائم بالقوه سرطان را مشاهده کرد. تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که لنزهای تماسی اگزوزوم ها را در محلول های سه رده سلولی با نشانگرهای سطحی مختلف و با استفاده از ترکیبات مختلف آنتی بادی شناسایی کردند.

محققان می گویند که الگوهای حاصل از تشخیص و عدم تشخیص اگزوزوم ها از سه رده سلولی مختلف مطابق انتظار بود، بنابراین توانایی ABSM-CL برای ثبت و تشخیص دقیق اگزوزوم ها با نشانگرهای سطحی مختلف تأیید شد. این تیم نتایج منتشر شده در Advanced Functional Materials را «دلگرم‌کننده» توصیف می‌کند. با این نتایج دلگرم‌کننده، این ACSM-PCL قول داده می‌شود نسل بعدی لنز تماسی هوشمند به‌عنوان یک پلت‌فرم نظارتی با کاربری آسان، سریع و غیرتهاجمی باشد.

منبع:study find